Bijbelse berekeningen

Ds. A. Jonker / 2 reacties

Vraag

Ik kreeg van iemand die met de eindtijd bezig is deze les. Kan ik dit serieus nemen? “Abram (Abraham) werd geboren in het jaar 1946 na Adam. Toen Abraham 70 jaar oud was sloot God een verbond met Abraham. In het jaar 2016 na Adam sloot God dit verbond met Abraham. Van de eerste Adam tot aan het verbond zijn 2016 jaar! Vanaf het verbond in 2016 tot aan de kruisiging zijn 2016 jaar! Vanaf de Tweede Adam (Jezus) tot aan het 120ste jubelaar zijn 2016 jaar! Het zijn drie periodes van 40 jubelaren. De 120 dagen op de berg Sinaï zijn een afspiegeling van de 120 jubeljaren van menselijk zelfbestuur. De eerste 40 dagen zijn de eerste 2016 jaar tot aan het verbond! (verbond tussen God en Mozes = eerste kleitabletten). De tweede 40 dagen zijn de tweede 2016 jaar tot aan de kruisiging! (40 dagen vragen om vergiffenis = vergeving van zonden door Jezus). De derde 40 dagen zijn de derde 2016 jaar tot aan het jubeljaar! (de gemeentebedeling tot aan de opname op Jom Kipoer 2015).

Toen Abraham 75 jaar oud was kwam hij het beloofde land binnen! Tussen het verbond in 2016 na schepping en het binnentreden van het beloofde land in 2021 na schepping zitten 5 jaar! Tussen het jubeljaar in 2016 en het eind van de 70ste jaarweek in 2021 zitten ook 5 jaar! In 2021 is dan ook het jaar dat het Koninkrijk van Jezus op aarde begint!”

Antwoord

Berekeningen zoals hierboven lijken op het eerste gezicht heel mooi en aannemelijk. Wie er van overtuigd is, laat zich niet snel op andere gedachten brengen omdat alle argumenten worden ingepast in de eerder gemaakte keuzes.

Hierbij moet ook gezegd worden, dat het voor de verschillende wetenschappers soms wel, maar meestal niet mogelijk is om bepaalde gebeurtenissen precies in een bepaald jaar te plaatsen van onze tijdsberekening/kalender. Julius Caesar voerde de Juliaanse kalender in, die in 1582 nog wat is aangepast door paus Gregorius. Wat lastig om dan terug te rekenen tot op Abraham!

Persoonlijk vraag ik me af: is de Bijbel ons gegeven om dit soort berekeningen te maken? Mijn overtuiging is: Nee. De Bijbel wijs ons veel meer op: het HEDEN van Gods genade, het waakzaam zijn NU, het leven bij de dag omdat iedere genoeg heeft aan zijn eigen kwaad. De Heere Jezus leerde ons bidden: Uw Koninkrijk kome! De Heilige Geest leert de bruidsgemeente van Christus bidden: Kom Heere Jezus!

Ds. A. Jonker, Putten

2 reacties
mortlach
Er zijn zoveel getallen uit de Bijbel af te leiden, dat je werkelijk waar elke berekening kunt maken, zeker alsje ook. nog eens mag vermenigvuldigen. 120 is 3 x 40, maar ook 2 x 60. Ik weet zeker dat je met een beetje puzzelen wel op het getal van het beest kunt uitkomen.

Er zijn al tal van doemprofeten geweest die zogenaamd precies wisten wanneer de eindtijd zou aanbreken. De laatste was een paar jaar geleden nog. En weet je, ze hadden het blijkbaar allemaal mis. Dat vormt een patroon. Voorspellers van de eindtijd hadden het in het verleden altijd mis, en zullen het dus in de toekomst waarschijnlijk ook wel mis hebben. Niet zéker, wel waarschijnlijk.

Laat je vooral niet meeslepen door dit soort luchtfietserij. Alleen de Heere weet de dag en het uur. Dit staat gewoon in de Bijbel, toch? Het lijkt me dan wat vreemd dat God als een soort spelletje een ingewikkelde code in de Bijbel heeft gestopt die geheel toevallig altijd het huidige jaar voorspelt of een jaar in de zeer nabije toekomst.
De7eigenschappen
Inderdaad: met cijfers en statistieken kun je alles "bewijzen". Het is maar welk doel je nastreeft.
Het is mogelijk onzekerheid van mensen dat ze graag houvast willen in getallen. Maar onze Vader heeft geen calculator op zak.

Wat betekend dat eigenlijk eindtijd. Einde der tijden? Het vergaan van de aarde? Zal onze Schepper dit toestaan? De Oerbron van al het leven, de Liefde Zelf. Niet erg voor de hand liggend.

Eindtijd als omslagpunt in het menselijk handelen ligt meer voor de hand. Je hoeft geen profeet te zijn om vast te stellen dat wij er met zijn allen een rotzooitje van hebben gemaakt. Veel, mogelijk alles valt terug te voeren op geld (macht). Hoe het ook moge gaan, vertrouw op de liefde van onze Vader. Alleen Hij weet wat goed voor ons is.
Getallen die betrekking hebben op welke profetie dan ook zijn subjectief. Het cijfer 6 is omgekeerd een 9.

De liefde en de zegen van onze Vader