PCO-syndroom

drs. J. de Jongh-van Hoof / Geen reacties

Vraag

Ik heb van mijn 12e tot mijn 17e normaal gemenstrueerd (7 dagen per maand ongeveer, waarvan 6 dagen veel bloedverlies). Rond mijn 17e stopte mijn menstruatie en is deze bijna een jaar uitgebleven. Ik ben door de huisarts doorverwezen naar de gynaecoloog. Deze heeft een uitwendige echo gemaakt, waaruit hij met waarschijnlijkheid kon zeggen dat ik PCO-syndroom heb. Inwendige echo zou dit met zekerheid vast kunnen stellen maar dit deed hij niet omdat ik nog geen seksuele omgang had gehad. Naast mijn uitblijvende ongesteldheid, kreeg ik last van acne, wat ik tot dat moment nog nauwelijks had gehad. Overige symptomen had ik niet; geen overgewicht (ik neeg naar ondergewicht) en geen overmatige lichaamsbeharing. Ik heb tot en met mijn 21e de pil geslikt. Toen heb ik van de huisarts een hormoonkuur gehad, die hij een ‘resetkuur’ noemde. Na deze kuur werd ik ongesteld en sinds dien menstrueer ik weer maandelijks. Ook de acne is verdwenen. Ik ben wel minder heftig ongesteld dan dat ik tot mijn 17e was. De lengte is nog steeds rond de 7 dagen maar ik verlies minder bloed en op sommige dagen echt weinig bloed.

Ik ben een aantal maanden geleden gestart met Sensiplan en registreer dagelijks mijn temperatuur en slijmvorming. Mijn temperatuur laat halverwege mijn cyclus wel een temperatuurstijging zien, maar ik blijk weinig slijmvorming te hebben en kan ook nauwelijks verschil in kwaliteit van slijm ontdekken gedurende de cyclus. Aangezien ik maandelijks menstrueer, lijkt het PCO-syndroom niet meer van toepassing te zijn. Is echter mijn weinige slijmvorming een symptoom van PCOS? Heeft te weinig slijmvorming invloed op de kans om zwanger te worden? Is er een medicijn wat ervoor kan zorgen dat de slijmproductie toeneemt? Tot slot ben ik benieuwd of het kan zijn dat ik nog steeds geen eisprongen heb, maar wel menstrueer? Of kun je alleen menstrueren als je vooraf een eisprong hebt gehad?

Antwoord

Het uitblijven van de menstruatie kan passen bij PCOS maar kan ook passen bij ondergewicht. Bij PCOS kan je last hebben van onder andere:
-Late, niet op gang komende menstruaties; onregelmatige menstruaties; weinig frequente menstruaties.
-Verminderde vruchtbaarheid omdat niet te voorspellen is of en wanneer er een eicel vrijkomt.
-Puistjes.
-Veel haargroei; soms ook haren op de kin, de borsten of de onderbuik.
-Vrouwen met PCOS hebben vaak wat overgewicht

Je hoeft niet alle kenmerken te hebben! Puistjes komen ook voor zonder dat er sprake is van PCOS.

Met betrekking tot weinig slijmvorming en PCOS: het is mij niet bekend of weinig slijmvorming een kenmerk is van PCOS. Rondom de eisprong kan het slijm extreem dun en dradentrekkend zijn... Dit slijm is een soort ‘loper’ waarin zaadcellen hun weg vinden naar de baarmoeder en vrijgekomen eitje. Dik en taai slijm zoals van het einde van de cyclus  is voor zaadcellen een grotere barrière.

Eisprong: wanneer je een temperatuurstijging ziet (zoals jij ook waarneemt bij jezelf) pleit dit wel voor een eisprong! Je kan echter ook menstrueren zonder dat er sprake is van een eisprong. Dit zie je vooral in het begin (jonge meisjes) en aan het eind van de vruchtbare leeftijd (tegen de overgang aan). Onderzoek heeft laten zien dat circa één op de zes cycli bij een vrouw van 25 jaar zonder eisprong is.

Medicijnen voor betere slijm? Dat zijn de vrouwelijke hormonen. Maar deze worden enkel en alleen om deze reden niet voorgeschreven.

Tot slot verwijs ik je naar www.thuisarts.nl voor verdere informatie.

José de Jongh-van Hoof

Tags in dit artikel:

menstruatiePCOS