Hoofdbedekking

Redactie Refoweb / 14 reacties

Vraag

Beste dominee (uit mogelijk een Hervormde gemeente) wiens vrouw, en misschien ook dochters, hun hoofd bedekken in de eredienst. Graag zou ik u wat willen vragen. Het valt mij op dat in de Hervormde gemeenten (Gereformeerde Bond) steeds minder vrouwen hun hoofd bedekken en dat het onder de jeugd (waar ik toe behoor) helemaal een uitzondering wordt. Ik ben zelf gewend aan het dragen van een hoofddeksel, maar steeds meer beginnen er bij mij vragen te komen over dit gebruik. Graag zou ik deze vragen voor willen leggen om voor mijzelf meer duidelijkheid te krijgen. Ik weet dat ik de regels omtrent het bedekken van het hoofd van de vrouw terug kan vinden in 1 Korinthe 11:2-15. Over bovenstaande tekst heb ik de volgende vragen:

1. In vers 5 staat er dat de vrouw haar hoofd moet bedekken als zij bidt of profeteert. Dit is niet enkel op het moment dat ik in de kerk zit, maar dit kan ook bijvoorbeeld voor een maaltijd zijn. Waarom bedekken vrouwen op dat moment hun hoofd niet, is het enkel bedekken van het hoofd in de dienst dan niet een beetje een halve navolging van wat er in de Bijbel staat?

2. Daarnaast bemerk ik dat de hoofdbedekking enkel gedragen wordt in een eredienst. Op het moment dat er een zangdienst of een gehandicaptendienst gehouden wordt, dragen vrouwen de hoofdbedekking niet. Waar is dit op gebaseerd? Waarom is de hoofdbedekking die blijkbaar gebruikelijk is in een kerkdienst, niet gebruikelijk bij andersoortige diensten?

3. Als een vrouw lang haar heeft, is dat dan niet al haar hoofdbedekking? Is het dragen van een hoofddeksel dan niet dubbelop?

4. Als laatste valt het mij ook op dat er steeds gesproken wordt over man en vrouw. Ik heb zelf het gevoel dat vers 11 erg de relatie tussen man en vrouw in een verbond met elkaar beschrijft. Zou het dan niet mogelijk zo kunnen zijn dat deze verzen enkel zijn bedoeld voor gehuwde vrouwen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

De antwoorden op al je vragen zijn te vinden in ons dossier Hoofdbedekking. Bekijk ook diverse antwoorden via de tag hieronder.

Redactie Refoweb

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Divers
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Mailadres: vragen@refoweb.nl

Tags in dit artikel:

hoofdbedekking
14 reacties
juni
dossier hoofdbedekking
u heb wat te doen,vragenstelster

er zijn zoveel vernieuwingen, en andere gewoonte.
als je ouderwets bent,ben je vaak de enige met een hoofddeksel[tje]in andere diensten.Dan de ere dienst.

antw.staat in dossier voor u.[en ons]
elk land of streek kan andere gewoonte hebben
best lastig al die veranderingen./gewoonte,omdat we vaak horen,zo en zo hoort het
of....moet het

wat jaren later weer anders wordt.
net zo veranderlijk als het weer...

en opletten,anders zijn we snel massaprodukten,
als je niet mee doet,hoor je er niet bij.

in sommige streken is het inderdaad alleen voor de gehuwde vrouw

daar veel,, gewoonte"" verdwijnt,was toch de sluier makkelijk hoor.

zit altijd goed,Bijbels bedekt.

ik heb de tijd gekend,dat geen kerkbezoekster zonder hoed of hoofddoek was.
wat voor geloof of kerk men ook was.
wel grappig dat soms dezelfde hoed,wat anders gedragen werd...

t,is er allemaal niet deftiger op geworden
IceCream
Uitleg over hoofdbedekking door W. Ouweneel

https://www.youtube.com/watch?v=jDEpi_C_nxM
naam
https://www.hertog.nl/artikel/9789055517442/Een-macht-op-het-hoofd/

Ik dit boekje worden al je 4 vragen eenvoudig beantwoord
vrouw78
In het boekje wat @naam noemt, schrijft de auteur dat je niet met felgekleurde kleding naar de kerk mag.
Hoe is dit bijbels te onderbouwen? Voor mij komt dan de vraag: hoe betrouwbaar zijn de antwoorden die je in dit boekje kunt vinden?
drernie
Wordt het niet eens tijd dat men zich met meer relevante zaken bezig te houden ipv deze bijzaken? Dit is een typisch NL discussie.
Edwin1968
Inderdaad we zullen als orthodox gereformeerden elkaar nog hard nodig hebben in deze tijd.Ookal respecteer ik kledingkeuze en voorzichtige omgang met de sociale media.Ik ben Geref.Vrijgemaakt en daar lijkt de boel los te gaan.Ik heb liefde voor de Gereformeerde Gezindte maar er is veel afval in veel kerken en iij mensen.Het is na 1melijk leer EN leven.En dat wordt node gemist van NGK t/m de GGiN op de kerkelijke gereformeerde kaart van links naar rechts.En het moet gezegd dat velen door de Geest in deze kerkelijke bandbreedte nog wel tot Gods eer leven.De Here geeft ons veel en wat zijn wij vaak geestelijk zo dor en doods.Niet alleen in bevindelijke
kerken.In de GKV gaat het heel hard en kan er veel mee door.Maar we moeten samen de Here dienen.En dat niet om ons heil0p zelf te verdienen maar ook niet de lijdelijkheid die je bij Kuyper zag of de prediking dat we op een paar na allemaal naar de hel gaan.Dat is allebei eenzijdig.Maar gelukkig roept God ons allen in het Verbond dat God met ons gesloten heeft tot de Christus naar zijn wonderbaar licht.Dat geloof moeten we uitdragen en dan komt die Eeuwige toekomst waar God is in allen in Zijn Koninkrijk.Als dit voor ons persoonlijk,in de kerken zo is dan willen we ook Zijn beeld vertonen.Wel met zonden en gebreken.Maar door Zijn Heilige Geest zullen we dan vruchtdragen.Zullen we hier in Nederland nog meemaken dat Bijbelgetrouwe Gereformeerden in een kerk zitten en de Belijdenis ook naleven en we wel IN de wereld maar niet VAN de wereld zijn.Graag zijn wi doen omdat ze jaloers zijn op ons.
3parels
De hoed zoals die tegenwoordig in de kerk gedragen wordt, is totaal niet bijbels.. Sommige slagschepen of ufo's zijn nog mooier dan de andere, de één nog duurder dan de ander, grote hoeden en de ander minuscuul. Afschaffen moeten ze dit. De hoed is een grote aanfluiting geworden. Sommigen vinden dat de hoed al op moet in de auto. Of lopen er mee op straat. Laten we maar eens kijken wat er over in de Bijbel staat. Alleen tijdens de gebeden of het profeteren moet het hoofdhaar bedekt zijn. Dus weg met die hoed, want die bedekt maar een gedeelte van het hoofd en laten we allemaal een mooie sjaal/doek kopen die we op en af kunnen doen tijdens de gebeden in de kerk! Er zitten alleen maar voordelen aan. Met warm weer, geen last van die warme hoed. Hij hoeft niet voor de spiegel opgezet te worden. Je kunt er niet mee pronken. Degene die achter je zit heeft er geen last van. Je kunt m uitwassen dus je hoeft niet steeds een nieuwe. Alleen maar voordelen.
Prisma23
Mooi gezegd 3parels.

Voor wat betreft het showen van wie de grootste/duurste hoed heeft kunnen wij in de Ggezindte nog wat leren van wijze waarop moslima's hun hoofdbedekking uitkiezen en dragen.
Lecram
@Prisma: ik heb werkelijk geen idee wat we wat dat betreft van de moslims kunnen leren. De moslimvrouwen bedekken hun hoofd om daarmee pluspunten te verdienen voor Allah, waardoor zij in balans komen ten opzichte van de minpunten. Daar is in het christelijke geloof totaal geen sprake van, alhoewel het er in de hoedendiscussie wel op lijkt.
Als iemand een hoed wil dragen, doe dat, uit liefde voor Christus, maar niet als een wet. Wil iemand geen hoed dragen, doe dat ook vanuit de liefde tot Christus. Laten we elkaar vooral niet om veroordelen. Ieder heeft zijn eigen geweten.
3parels
@Lecram,

Volgens mij is het Bijbels dat de vrouw haar hoof bedekt tijdens de gebeden. Waarom zou je uit liefde voor Jezus je hoofd niet hoeven te bedekken? Het komt mij over dat alles geoorloofd is, als het maar in liefde voor Heere gebeurd. Daar ben ik het niet mee eens.
Er is altijd gesteggel geweest over de hoed. De hoed op zich is inderdaad niet zoals het destijds is bedoeld. Maar je hoofd bedekken als vrouw tijdens de gebeden, dat is alleen maar Bijbels. Bestudeer dat stuk in de Bijbel maar eens goed. Dan kun je niets anders concluderen dat het God aangenaam is. Maar ja.. tegenwoordig willen we dit soort dingen niet meer omdat het zo anders is dan de wereld.
Mona
De sjaal als hoofdbedekking zal pas zijn intrede doen als refo-Nederland financieel aan de grond zit.
Maar ik zou het geweldig vinden als we van de hoed zouden afstappen. We kunnen samen een eerste stap doen, 3parels ;-)
Lecram
@3parels: het is prima als jij dat zo interpreteert, maar er zijn ook andere interpretaties. Je kunt namelijk wat er in de bijbel staat niet los zien van de context, zoals tijd en plaats. Ook weet je niet altijd wat de reden is dat Paulus die brieven schreef. Je kunt daarom niet zomaar een tekst er uit plukken en die altijd letterlijk toepassen.
Er zijn al veel onderzoeken gedaan naar de historische betekenis van dit gedeelte. Wat er in ieder geval NIET in staat is dat vrouwen op zondag in de kerk een hoedje moeten dragen. Wat er wel in staat is dat de vrouwen ook profeteerden en baden.
Wat mij verbaast is dat dit soort teksten letterlijk worden genomen, maar als Paulus schrijft dat we met opgeheven handen moeten bidden, dan laten we dat na. (1 Timotheüs 2:8).

Laten we vooral elkaar niet veroordelen om zulk soort zaken.
hvdijk66
@3parels:
Zou het mogelijk zijn dat we elkaar een beetje ruimte geven op dit vlak?

Ik weet niet of je er bewust voor kiest maar je conclusies zijn best wel scherp. Samengevat: ¨Hoewel de bijbel duidelijk zegt dat de hoed op moet zijn er toch mensen die dit niet doen om dat het niet meer van deze tijd is. Daarmee kiezen ze ervoor om dingen te doen die niet aangenaam voor God zijn.¨

Mijn vrouw draagt geen hoed(je) in de kerk. Ze is er niet mee opgegroeid en heeft dat nooit gedaan. Overigens draagt niemand een hoed in de erediensten waar wij zondags aan deelnemen. Toch heeft mijn vrouw Gods liefde voor haar persoonlijk mogen ontdekken. Samen met mij en vele anderen wil zij, met vallen en opstaan, haar Heer en Heiland volgen. Zou het ontbreken van de hoed die intieme relatie verstoren?

Eerlijk gezegd houdt ons dat niet bezig. Maar ik ben wel blij dat jij er zo bewust voor kiest om wel een hoed te dragen. Ik kan genieten van de gedachte dat wij samen de Kerk van Jezus Christus mogen vormen. Dat wij samen met en zonder hoed (jij en Mona binnenkort misschien met sjaal) God mogen loven en danken voor zijn onvoorwaardelijke liefde.
coby
dit zegt genoeg. het deksel is het haar van de vrouw!!

Maar een iegelijke vrouw, die bidt of profeteert met ongedekten hoofde, onteert haar eigen hoofd; want het is een en hetzelfde, alsof( haar ) het haar afgesneden ware.

Maar zo een vrouw lang haar draagt, dat het haar een eer is; omdat het lange (haar) voor een deksel haar is gegeven?