Fixatie

drs. A. Meijer / Geen reacties

Vraag

Als iemand maandenlang gefixeerd heeft gelegen, is dat dan van belang om te noemen richting artsen als er gezocht wordt naar een oorzaak van lichamelijke klachten? Of heeft het verzwijgen daarvan waarschijnlijk  geen/nauwelijks gevolgen voor een eventuele diagnose of behandeling?

Antwoord

Beste vragensteller,

Allereerst hecht ik eraan op te merken dat langdurige fixatie als het goed is maar heel weinig voorkomt. Mocht fixatie echt nodig zijn dan moet het volgens de wet geregistreerd staan in het zorg- en behandelplan. Ik denk dus dat een arts het hoort te weten als dit heeft plaatsgevonden.

Als dat niet het geval is, dan hangt het sterk af van het type klacht of het verstandig is om dit te benoemen. Indien er sprake is van contracturen, verminderde spiermassa, decubitis of slechte lichamelijke conditie dan is dat wel van belang.

Ook geestelijke klachten kunnen door fixatie worden veroorzaakt. Denk daarbij aan angst, somberheid en bijvoorbeeld slaapproblemen.  Het maakt voor de behandeling van lichamelijke klachten wellicht niet zoveel uit wat de oorzaak is maar voor de geestelijke klachten is dat wel zo.

Hartelijke groet,
A. Meijer