Koffie wel/niet schadelijk in zwangerschap

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Is koffie wel/niet zo schadelijk in een zwangerschap als dat ik op internet lees? Mijn huisarts heeft tijdens haar zwangerschappen (vroeger) veel koffie gedronken omdat dit nog niet zo bekend was toen (volgens haar hebben haar kinderen er geen hinder van ondervonden), dus adviseert ze mij niet meer dan vier koppen koffie te drinken en dat is weinig voor mij want ik drink er altijd 6-8. Verder rook ik niet, drink ik geen alcohol en eet ik geen rauw vlees en geen kaas.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het advies is om tijdens de zwangerschap niet meer dan 300 mg cafeïne per dag te gebruiken. Tot deze hoeveelheden worden er geen nadelige gevolgen gezien. Echter met een hoger cafeïnegebruik gebruik zijn er aanwijzingen dat het een negatieve invloed heeft op de groei van de baby. Voorbeelden van 300 mg cafeïne zijn bijvoorbeeld: 3 koppen koffie en 1 kop thee; of 2 koppen koffie en 3 koppen thee. Deze grens is veilig genoeg om geen verhoogd risico te hebben op een vroeggeboorte of een verminderd geboortegewicht.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

M. M. Methorst

  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Huisarts

Tags in dit artikel:

koffiezwanger
1 reactie
hansa
Je kunt ook overgaan op rooibosthee. Daar zit geen cafeïne in en het is erg lekker. Ik drink geen andere thee meer. Wel vind ik verschil van smaak in de diverse merken.