Gods wil bij relatiekeuze

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Ik ben een jongeman achter in de twintig. Ik vraag me sterk af hoe je nou echt Gods wil ervaart in het hebben van een relatie. Toen ik rond de twintig was, heb ik twee relaties van meer dan jaar gehad. Vorige week is mijn derde relatie uitgegaan. Een relatie die heel grondig was voorbereid, waar heel goed over was nagedacht en belicht was van alle kanten.

Bij alle drie relaties hebben ik vooraf en tijdens de relatievoorbereiding veel gebeden en dacht ik dat diegene de ware was. In mijn laatste relatie droomde ik veel van een ander meisje, waar ik tijdens mijn vrijgezelle tijd ook veel aan gedacht had. Veel vrienden zeiden dat mijn derde relatie niets voor mij was. Ik wilde haar echter trouw blijven, maar zij maakte het plotseling zelf uit.

Nu heb ik van vrienden, familie en bekenden bevestiging gehad, maar niet uit Gods Woord. Ik vraag me ook sterk af of het bijbels is om weer een relatie te beginnen zonder een tekst gehad te hebben. Het betreffende meisje (uit mijn dromen) noch mijn ex weten van mijn liefde voor dat meisje af. Ze kennen elkaar wel, maar ik heb met beiden alleen heel positief over de ander gesproken. Het scheelt wel dat ik de vorige meiden van een datingsite ken en ik dit meisje al heel veel jaren van nabij ken en zij ook van mijn leeftijd is. Ik spreek haar vaak, maar wij daten nooit. We doen heel veel dezelfde dingen in veel verschillende settingen los van elkaar. Mijn hoofd tolt van wat ik wel en niet moet doen. Heeft u adviezen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Ja, wat jij moet doen is Gods Woord góéd lezen! Het is namelijk géén receptenboek, maar de openbaring van Gods liefde die Hij door het werk van de Heilige Geest aan mensen geeft. Lees de voorbeelden van mensen: hoe zij handelen en hoe zij wandelen. En leer daar de levenslessen voor vandaag uit. Eén tekst, speciaal voor jou? Is dat geen hoogmoedige gedachte? Jongen, de héle Bijbel is er. Ook voor jou!

Dit gezegd hebbende, wil ik er nog aan toevoegen dat je ook kritisch naar jezelf dient te kijken. Wat zijn jouw verwachtingen van een meisje? Waar moet zij aan voldoen? En waar vind je dat jijzelf aan moet voldoen om haar gelukkig te maken? Kun je overeenkomsten vinden in de drie relaties die het niet zijn geworden? Leer jezelf kennen...

Ik wens je er veel sterkte bij, en ik wens je ook een lief meisje toe. Ogen en oren open én weten wat (wie) je wilt. De periode van het  hebben van een relatie is meteen ook de kennismakingsperiode. Gebruik die tijd voor de ontdekkingen die je wilt doen. En ja, als je dan toch niet bij elkaar past, is zij niet de ‘ware Jakob’.

Je hebt het over het grondig voorbereiden van een relatie. Wat bedoel je daarmee? En wat is “belichten van alle kanten”? Hoe kan het dan toch bestaan dat je aan een víérde meisje denkt (ik lees je brief toch goed: je denkt nu aan een meisje dat je al lang kent...), terwijl jij eigenlijk nummer drie trouw wilde blijven? Speel je nu niet een beetje de een tegen de ander uit? Kortom, ik heb ook wel wat vragen aan jou.

Eén advies: spreek eens met dit laatste meisje iets af en óntdek of een relatie erin zou kunnen zitten: you fall in love, weet je nog. Daarna volgt misschien een gedegen kennismaking in plaats van “voorbereiding op een relatie” (wat dat dan ook mag zijn).

Ik wens je alle goeds toe, laat nog maar eens van je horen!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

Gods wilrelatiekeuzeverliefdheid
3 reacties
MSophia
Boekentip: http://www.bol.com/nl/p/het-huwelijk/9200000001150459/
September11
Beste jongeman,
Toen ik vanochtend je vraag las, klopte mijn hart harder dan normaal. Het doet me denken aan iemand. Ik dacht even dat jij hem was, maar nadat ik alles heb gelezen, weet ik dat jij hem niet bent. Want ik spreek niet met hem al meer dan een half jaar. Helaas. Hij heeft mij gevraagd om geen contact meer te zoeken zonder te zeggen waarom.

Ik heb vaak gedroomd over een jongeman, ook toen ik nog relatie had. -Mijn relatie is niet uit gegaan door die jongen, ik ben (weer)bekeerd en hij wilde niet bekeren-.

Ik blijf bidden wat God wilt zeggen met die dromen. Ik blijf bidden voor die jongen, al wil hij geen contact meer met mij hebben. Ik ben nu een bevestiging van God aan het wachten ;)

Als ik jou was, zou ik mijn relatie met God verbeteren, dat je heel dichtbij God bent, Zijn Woord elke dag lezen, bidden voor haar en bevestiging vragen. En zoals mevrouw Rots al adviseerde, zou ik met dat meisje afspreken en ontdekken of een relatie mogelijk is.
Ontdek wat je echt wilt, watvoor leven je wilt, wil je God dienen?, hoe wil je dit doen? Ik heb deze vragen ook aan mijzelf gesteld. En als je antwoord hetzelfde is zoals haar antwoord, dan is het een mooi begin.
Ik geloof als God wilt dat zij voor jou is, zult God met jullie allebei erover praten.
De vraag is: ben je klaar om God te gehoorzamen?
Ik heb dezelfde vraag gesteld aan mijzelf en ik zeg JA, ik wil God gehoorzamen of ik met hem zal zijn of niet. Durf jij dit ook ;)

God bless you, blijf bidden en ik zal bidden voor jou wie je ook mag zijn.

Your sister in Christ.
polders
Your sister in Christ,
Ik was de vraagsteller en inderdaad ben jij compleet onbekend voor mij.
Bedankt voor je antwoord. Ik zie inderdaad net als jou, dat ik bevestiging van God moet ontvangen.
Ik leef momenteel dicht bij God, al ga ik wel m. b. t. relatievorming niet iedere dag op de knieen, wat ik m. b. t. zorgen om mij heen wel doe.
Je antwoord/reactie maakt heel veel los bij mij, wie wil ik dienen? En hoe ga je dit doen? Dan zal God er met allebei over praten. Ik denk echt zo ikgericht. Je antwoord was net een bom: ben je klaar om God te gehoorzamen? Ik moet God het antwoord nog schuldig blijven, helaas, bedankt voor je gebed!
Groetjes,
Your Brother in Christ