Angstig, verlamd, verhard, ongelovig, verdrietig en wanhopig

Ds. D.W. Tuinier / 8 reacties

Vraag

Ik voel me angstig, verlamd, verhard, ongelovig, verdrietig en eigenlijk ook wanhopig. Ik ben een vrouw die altijd kerkelijk erg heeft meegeleefd. Sinds mijn veertiende ben ik onrustig omdat het niet goed is tussen God en mijn hart. Veel zoeken, bidden, lezen en kerkgaan. Ik had daar ook echt m’n vermaak in. Soms ook wel gedacht dat ik bij Gods volk hoorde. Maar op godsdienstig gebied ook zonde gedaan. Zoals het me op onjuiste gronden toeëigenen van Bijbelteksten.

Ik ben altijd zo bang geweest voor algemene genade en werkingen van de Geest. Ik voelde ook dat het meer niet was. Ik was ook vreselijk bang voor verharding. En voor m’n gevoel is dat  wel gebeurd. Ook wel omdat ik een burnout heb gehad, wat er voor zorgde dat ik alles somber inzag en een soort muur om me heen had. Ik voel dat m’n ongeloof zo groot is. Het is of er werkelijk een steen op m’n hart ligt. Ik twijfel aan alles. Vaak roep ik ook: kom m’n ongeloof te hulp...

Maar hoe moet het nu met een mens die ongelovig is en steeds harder wordt en het van te voren soms al niet gelooft dat het gaat gebeuren. Is voor zo iemand wel verwachting? En dat maakt me ook zo angstig. Want buiten Jezus is het verloren. Maar dan denk ik weer: je doet het alleen maar om jezelf, niet om God. En dan de angst voor de toekomst. Wat er mogelijk allemaal voor ergs gaat gebeuren met de wereld, de wederkomst en de angst voor de dood verlammen me. Ik merk bijna een soort berusting, het is waarschijnlijk toch al te laat, denk ik dan.

Er staat nergens in de Bijbel dat iemand die z’n huis met bezemen heeft gekeerd en dat er daarna veel meer duivels in terugkomen, dat zo iemand alsnog bekeerd is geworden. En zo iemand voel ik me wel. Dat verlamt me en maakt dat ik denk dat het allemaal verloren is en dat ik verloren moet gaan. Tegelijkertijd schreeuwt het dan ook in m’n hart: o God wees genadig! Ik voel me net als die man in De Christenreis in die kooi.

Nu ik dit zo schrijf, merk ik dat het allemaal zo pessimistisch klinkt. Zo zal ik misschien niet overkomen naar anderen en dit laat ik ook niet merken, maar dit is wel waar ik elke dag alleen mee worstel. Nu las ik ergens dat wanhoop van de duivel is. Maar hoe kom ik er vanaf? Hoe kan ik Jezus vinden? Kan ik Jezus nog vinden? Hoe kan ik rust vinden voor m’n ziel en hoop op God? Ja, wat verlangt m’n ziel daarnaar, om te schuilen in de schuilplaats bij de Almachtige. Maar hoe doe je dat en hoe kom je daar?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Dag vraagsteller/ster,

Puntsgewijs reageer ik.

1.Goed dat je met je levensvragen en vooral je nood komt. Gods Woord wijst je de WEG (Joh. 14:6).

2. Midden in je verhaal geef je aan dat je roept: Kom mijn ongeloof te hulp, zoals de vader van de maanzieke knaap (Markus 9:24). Hij is op het juist Adres, hij ligt aan de voeten van de Heere Jezus. Het is nood. Hij kan geen kant meer op. Hij neemt de toevlucht tot de Schuilplaats van de Almachtige. Dat is geloof, ook al weet hij dat zelf niet. Is hij er teleurgesteld of beschaamd mee uitgekomen?

3. Voor iemand als jij is er verwachting, hoop bij de Heere vandaan in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Het is Hemelvaartsdag geweest. Hij heeft de gevangenis (de kooi, waarin jij zit) gevankelijk gevoerd; Hij heeft gaven genomen om uit te delen, onder de mensen... (Ps. 68:19).

4. De duivel probeert je inderdaad wanhopig te maken. Dat doet hij altijd. God niet. Hij leert je, door Zijn Geest, dat je in je nood tot Hem vlucht. Dat bid ik je van harte toe.

Tenslotte reageer ik nog kort op je laatste vragen:

Hoe kom je van je wanhoop af? Door je neer te leggen aan de troon van Gods genade, biddend. Lees je Bijbel, zing Psalmen en geestelijke liederen of zet een CD aan met geestelijke muziek. Zoek pastorale hulp bij je predikant of ouderling.

Hoe kan ik Jezus vinden? In Zijn Woord, in de kerk, biddend, luisterend naar Zijn stem. Hij nodigt: Komt herwaarts tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt, en Ik zal u rust geven (Matth. 11:28).

Veel sterkte in de strijd, vooral de HEERE en Zijn rijke genade en kracht in Jezus Christus bevolen,
Ds. D. W. Tuinier

Ds. D.W. Tuinier

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kampen
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

angstmoedeloosongeloofwanhoop
8 reacties
Gerard
Beste vraagsteller,
Bij het lezen van je vraag vraag ik me af, wat verwacht je, waar zit je op te wachten? Kijk niet naar jezelf, er is niets in jou, niets dat je kan bijdragen. Richt je blik niet naar binnen toe, niet op jezelf, zoek het niet in ervaringen, niet in 'het krijgen van woorden' , maar richt je blik op Jezus, op Golgotha. "Gelijk Mozes de slang in de woestijn verhoogd heeft, alzo moet de Zoon des mensen verhoogd worden; Opdat een iegelijk, die in Hem gelooft, niet verderve, maar het eeuwige leven hebbe." (Joh 3: 14-15). Hou vast aan deze belofte gesproken door Jezus zelf.
arst1980
ik moest zo denken aan psalm 116 waar de dichter zegt Want Hij neigt Zijn oor tot mij; dies zal ik Hem in mijn dagen aanroepen.
3 De banden des doods hadden mij omvangen, en de angsten der hel hadden mij getroffen; ik vond benauwdheid en droefenis.
4 Maar ik riep den Naam des HEEREN aan, zeggende: Och HEERE! bevrijd mijn ziel.
5 De HEERE is genadig en rechtvaardig, en onze God is ontfermende.
6 De HEERE bewaart de eenvoudigen; ik was uitgeteerd, doch Hij heeft mij verlost.
7 Mijn ziel! keer weder tot uw rust, want de HEERE heeft aan u welgedaan.
8 Want Gij, HEERE! hebt mijn ziel gered van den dood, mijn ogen van tranen, mijn voet van aanstoot.

dat wens ik je van harte toe maar dan ook de gehele psalm
Beste vraagsteller/ster

Leg het visioen van de dorre doodsbeenderen eens naast jou gedachten en leven. En vraag je dan eens af: hoe komt het dat ik vraag kom mijn ongelovigheid te hulp? Hoe komt het dat je je ongelukkig voelt zonder Hem?
Zou je dat van jezelf hebben?
Wat denk je?
AHHK76
Beste vraagsteller,
Ook jij bent welkom bij God als je tot Hem komt, zoals je bent! Hij wil niet dat er iemand verloren gaat. Hij wil jou een hoopvolle toekomst geven. Zoek en gij zult vinden, klop en u zal worden opengedaan!

Als ik je een advies mag geven, dan zou ik willen zeggen: luister eens de lezing van Jacques Brunt op de Jijdaar-avond over Past Zijn plan in jouw leven?
http://www.jijdaar.nl/avonden/446-jacques-brunt-past-zijn-plan-in-jouw-plan?.html

Ik hoop dat je spoedig rust en vrede vindt.
Groetjes van Heleen (ahhk76@gmail.com)
huibertus
Beste vraag steller
Hoe doe je dat en hoe kom je daar als je de volgende tekst naar u haalt
is dat geen oneigenlijk gebruik maar een aan moediging
Dit is een getrouw woord en alle aan neming waardig dat Christus Jezus
in de wereld gekomen is om zondaren zalig te maken van welke ik
de voornaamste ben Timotheus 1 vs 15

met vr .gr Huibertus
zomaars
Beste vraagsteller,

Je komt ietwat warrig over.
Komt op mij over alsof je bang bent gemaakt van God ergens in je leven.

Je hebt het gezocht in zoeken, bidden, kerk gaan.
Is dat niet te geforceerd gegaan ?

God wil een relatie en geen religie, ga tot Hem in gebed en in je dagelijks leven, praten kan met God overal waar je bent hoor.
Tijdens je werk, vrije tijd, op de fiets , werkelijk overal.

Zoek Hem op een manier zoals een kind naar zijn vader verlangt.
Hendrika55
Lieve wanhopige

Jou verhaal bracht veel los bij mij, ook ik heb heel lang twijfels en angst gehad voor het hele wereld gebeuren ik durfde niet naar het nieuws te zien of te luisteren bang voor de ellende wat ik weer zou horen en zien vreselijke periode!!!!! Allereerst zou ik je willen zeggen dat je niet verhard ongelovig 0ngevoelig bent! Als je verhard bent kan het je allemaal niks schelen wie of wat God is. De duivel wil je heel graag onderuit halen hij is een GROTE leugenaar en jij luistert naar hem. Jij bent bang verdrietig zelfs wanhopig het is nooit te laat om bij JEZUS aan te kloppen Hij is voor onze zonden naar deze wereld gekomen, in Matt 11-28 staat, kom tot mij allen die vermoeid en belast zijt, en ik zal u rust geven! Ga op je knieen en vraag Jezus in je hart te komen en je zonden te vergeven, stort je hart uit voor Hem Hij houdt van jou. Als jij je leven aan Jezus toevertrouwd,Ik zul je rust bij Hem vinden. Ik raad je aan om mensen om je heen te zoeken die Jezus persoonlijk kennen of goede boeken van Joyce Meyer. Ik wens je Gods zegen toe !!!
juni
beste vragensteller

en tipje
lees ook wat ,,oude schrijvers,, meestal vind je daarin heel veel wat je binnenste roert.