Last van boezemzonde

Ds. R.H. Kieskamp / 1 reactie

Vraag

Meerdere malen heb ik een zonde begaan die mij nu erg terneer drukt. Ik voel me vreselijk zondig. Het erge is hieraan dat ik deze zonde keer op keer doe. Terwijl mijn verstand zegt niet doen, doe ik het juist wel. In Romeinen 6 staat ook, hetgeen wat ik wil doe ik niet, hetgeen wat ik niet wil doe ik juist. En iedere keer probeer ik het niet te doen, maar het lukt niet, omdat dit ook in mijn gedachten is. En dan denk ik berouw te hebben, maar dit is dan geen berouw omdat je die zonde weer doet. Ik vraag dan om vergeving, maar ik voel me dan huichelachtig. Wat voor zonde deze is, wil ik liever niet aangeven, maar ik heb er veel last van. Wat kan ik hieraan doen?

Antwoord

De vraag is wat u kunt doen om zonde na te laten die u toch telkens weer doet? Laat ik zo beginnen: aan zonde zitten twee kanten. Ten eerste de kant van de schuld, die we kwijt raken door het geloof in Christus die alles volbracht heeft. Ten tweede zit er de kant van macht aan vast. Zonde is ook een macht die ons in haar greep wil houden. Geloven in Christus betekent echter ook dat de macht van de zonde gebroken wordt. Helaas niet in de zin dat die macht is uitgespeeld, dat is pas hierboven, wel in de zin dat die macht niet meer de baas is. We doen nog wel zonde, doch uit zwakheid, tegen onze wil.

Satan kan van zonde die we helaas nog doen uit zwakheid, tegen onze wil, echter misbruik maken. Mogelijk is dat bij de vraagsteller het geval, want er wordt gesproken over “zich huichelachtig voelen als er gebeden wordt om vergeving.” Satan verhindert ons dan om met vast vertrouwen om die vergeving te vragen. Dit laatste is immers noodzaak, namelijk dat we in belijdenis van onze zonde, vast vertrouwen op de genade van God in Christus. Dat kan vertrouwen zijn tegen hoop op hoop, maar ondertussen toch vertrouwen dat het waarachtig is dat de Schrift zegt dat het bloed van Christus reinigt van alle zonden. Dit vertrouwen geeft verzoening met God en opent de weg voor de Heilige Geest waardoor we zonde gaan haten en ontvluchten.

Hoe lang daarin de weg kan zijn om bepaalde boezemzonden te boven te komen is moeilijk te zeggen. Wel is nodig om geen zonde te koesteren. We dienen er tegen te strijden, zelfs ten bloede toe. Tegelijk kan en mag geen enkele zonde  die nog tegen onze wil in ons is overgebleven, ons hinderen in het vaste vertrouwen dat God ons in Christus in genade heeft aangenomen en telkens opnieuw weer wil aannemen. De beste manier om sterker te worden in het strijden tegen de zonde is daarom dat we altijd maar weer tot Christus vluchten voor genade en vergeving. En dat in vast vertrouwen. Ondertussen niet als iemand die succesvol is in het strijden tegen de zonde, maar als iemand die helaas telkens weer faalt. Zelfs mogen we als huichelaar tot Christus vluchten voor genade. Zulke zondaren wil Hij van harte in genade aannemen en kracht verlenen voor de goede strijd.

Ds. R. H. Kieskamp

Tags in dit artikel:

boezemzonde
1 reactie
emaildfj1atgmailpuntcom
Hallo Vraagsteller,

Het hielp mij toen ik begon radicale keuzes te maken. Ik zag dat als je met 1 been in de wereld bent en met 1 been bij God, dat je dan altijd weer teruggetrokken wordt in de wereld.

Deze verzen hielpen mij veel:
15 * Heb de wereld niet lief en ook niet wat in de wereld is. * Als iemand de wereld liefheeft, is de liefde van de Vader niet in hem. 16 Want al wat in de wereld is: de begeerte van het vlees, de begeerte van de ogen en de hoogmoed van het leven, is niet uit de Vader, maar is uit de wereld. 17 * En de wereld gaat voorbij met haar begeerte; maar wie de wil van God doet, blijft tot in eeuwigheid. (1 Joh. 2)

Daardoor begreep ik ook, dat je niet in 1 punt kunt strijden. Je moet in alle punten in je leven strijden. Bijvoorbeeld als je tegen een zonde wilt strijden maar niet veel tijd neemt om in de bijbel te lezen, dan kan je niet gestrekt worden voor de strijd. Vooral als je dan in plaats daarvan je tijd niet gebruikt voor dingen die je dichter bij God brengen. Maar ik ken je situatie natuurlijk niet precies.
Je kunt me ook een email schrijven. Ik communiceer er graag over:
emaildfj1@gmail.com