Samenhang tussen 3 verschillende termen

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Liefst aan dominee van de Ger. Gem. Wordt met geloofszekerheid, verzegeling van de Heilige Geest, vrijspraak en rechtvaardigmaking hetzelfde bedoeld? Over deze zaken wordt veel geschreven en dan weet ik of ik het moet onderscheiden van elkaar of niet.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Sorry dat ik het antwoord te lang liet wachten.

Het is eigenlijk niet zo moeilijk wat je vraagt. Ik zal iets zeggen over de drie begrippen die je noemt.

Vrijspraak hoort bij de verzekering van de vergeving van zonden. Dit gebeurt naar de mate van het geloof. Ik zal een hoofdstuk uit een boek als bestand meesturen. Daarin staan de zaken op een rijtje volgens Schrift en belijdenis.

De verzegeling van de Heilige Geest ontvangt iedere gelovige. Als we tot het geloof komen gebeurt dat. Zo staat dit in Efeze 1:13 en in de Nederlandse Geloofsbelijdenis artikel 27 de eerste volzin over de kerk.

Geloofszekerheid is het resultaat van de werk van de Heilige Geest door het Woord zodat je voor jezelf mag geloven dat je een kind van God bent. Die verzekering moet groeien en telkens weer be-oefend worden, want het glipt soms zomaar tussen onze vingers door.

De drie genoemde termen zijn dus wel verschillend van inhoud, maar er is inderdaad een grote samenhang tussen.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. G. Vreugdenhil

Ds. C.G. Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Houten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidrechtvaardigmaking