Twijfel over beroepskeuze

Evangelische Hogeschool / 1 reactie

Vraag

Help, ik twijfel zo vaak of ik wel het juiste beroep heb gekozen. Momenteel volg ik een werken-leren traject. Maar heel vaak twijfel ik of ik hier wel mee verder wil. Ik heb alleen geen idee wat ik dan wil. Die onzekerheid geeft me zo'n benauwd gevoel. Iedereen zegt dat het wel goed komt maar ik loop er al een hele poos mee en denk daar zelf anders over... Wat kan/moet ik doen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste,

Vervelend dat je zo twijfelt over het studie- en werktraject dat je nu volgt. Je zegt dat je twijfelt of je verder wilt en ook dat je niet weet wat je anders zou moeten doen. Begrijpelijk dat het je een benauwd gevoel geeft. Beide opties geven namelijk geen zekerheid. Juist als anderen advies geven, maakt het nog wat gecompliceerder, want “klopt het wat ze zeggen? Moet ik naar hen luisteren?”, enzovoort.

Een aantal vragen komt bij me op als ik je vraag lees: wat is je motivatie geweest om te starten met het leer-werktraject? Heeft je motivatie te maken met je innerlijke motivatie (dus waar word je echt enthousiast van, wat kan je goed, ed.), of heb je alleen dit traject gekozen omdat het interessant is? Een keuze maak je door jezelf en de toekomst enigszins in kaart te brengen om zo tot een overwogen besluit te komen. Daarbij kan het oordeel van anderen ook nog meespelen in je keuze. Kortom, waardoor heb je je studie gekozen, wat zijn je argumenten daarvoor? Wat zijn je argumenten om niet een andere studie te kiezen?

Je merkt al dat je vraag niet eenduidig te beantwoorden is. Het heeft met veel punten te maken of je gelukkig bent met je keuze. Daarbij komt ook nog of je geleerd hebt om soms door te zetten als het even tegenzit. Een keuze vergt namelijk inzet en discipline.

Als ik jou was zou ik gaan kijken naar wie je bent, wat je kan en waar je vervolgens echt voor wilt gaan. Probeer ook te ontdekken in welke omgeving en in welke rol jij het beste past. Misschien werk je nu ergens waar je je niet thuis voelt. Dan kan je alsnog een interessante studie hebben gekozen, je uiteindelijke werkplek bepaalt grotendeels of je blij bent met die keuze.

Wellicht dat een van onze opleidingen (EH-Basisjaar of EH-Traject) iets voor je is. We helpen je graag verder!

Heel veel wijsheid gewenst!

Esther van der Klok,
Docent/decaan Evangelische Hogeschool

Evangelische Hogeschool

  • Kerkelijke gezindte:
    Divers
  • Woon/standplaats:
    Amersfoort
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    website: www.eh.nl

Tags in dit artikel:

studiekeuze
1 reactie
Jedidja1
Misschien is dit wat voor je. Een studieadviesbureau:
http://www.vp-advies.nl/studiekeuzetraject
Succes ermee!!