Samengaan van angst en liefde

J.W.N. van Dooijeweert / 4 reacties

Vraag

Beste meneer Van Dooijeweert. Ik ben een meisje van 11 jaar en ik heb een vraag aan u. In het 'Onze Vader' staat “Uw koninkrijk kome”, maar eigenlijk vind ik dat moeilijk om te bidden en wordt daar een beetje bang van, dat wil ik eigenlijk niet bidden. Ik las “Want zie die dag komt, brandende als een oven” (Maleachi 4:1). Diep van binnen ben ik bang voor de wederkomst en krijg vaak twijfels of ik wel geloof. Waarom kan ik niet echt op de Heere vertrouwen en ben ik zo bang? In mijn dagboekje staat: “Bekering betekent God lief krijgen en angst en liefde gaan niet samen. Op God vertrouwen als op een Vader kan niet gelijk opgaan met bang zijn voor Hem.” Ik denk vaak aan dat psalmversje “Wie heeft lust de Heere te vrezen” en dan de regel “God zal zelf Zijn Leidsman wezen, leren hoe hij wandelen moet” en dat bid ik vaak omdat ik het niet zelf kan. Kan ik de Heere dan niet liefhebben als ik bang ben? Ik wil graag op de Heere vertrouwen omdat het mooi is om een kind van de Heere te zijn, maar weet dat ik dat zelf niet kan. Ik geloof dat de Heere aan het kruis is gestorven, maar merk dat ik vaak zo ongelovig ben, dat is erg. Ik weet niet of ik wel geloof heb. Ik weet wel dat de Heere goed is, maar als ik bang ben heb ik dan geen liefde voor de Heere? Ik wil graag zekerheid dat ik een kind van de Heere ben.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Lief meisje van elf jaar, jij bent nog veel te jong om op zo’n grote-mensen-manier over deze dingen te denken. De Heere Jezus Zelf heeft tegen Zijn omgeving gezegd: “Laat de kinderen tot Mij komen, verhindert ze niet.” Dat is toch geweldig! En als je een kind van de Heere bent dan komt die dag niet brandend als een oven, maar stralend als die helderstralende morgenzon. Als die dag komt dan houdt alle geweld op de aarde op. Alle oorlogen, hongersnoden, ziekten, problemen, moorden, roverijen, enzovoort houden dan echt op. En alle mensen die in Jezus geloofd hebben mogen dan voor eeuwig Zijn heerlijkheid zien en in die heerlijkheid voor eeuwig leven.

Op God vertrouwen en tegelijk bang zijn voor Hem, dat kan toch niet samengaan? Nee, dat is waar. Maar misschien moet je een ander woord gebruiken: “respect hebben voor de Heere, met eerbied tot Hem opzien.” Dan kan de angst al voor een heel deel verdwijnen. Wie op Jezus hoopt, hoeft niet bang te zijn voor God en ook niet voor de oordeelsdag.

“Ik wil graag op de Heere vertrouwen omdat het zo mooi is om een kind van God te zijn.” Maar ik weet dat ik het zelf niet kan....”

Maar de Heere Jezus wel! Daar kwam Hij voor, dat is Zijn liefste werk. Dat moet je aan de Heere Jezus vertellen. Hij wil je helpen en je leren om op Hem te vertrouwen. Psalm 81 ken je al vanaf dat je nog maar heel klein was. “Opent uwe (je) mond, eis van Mij vrijmoedig” (vraag Me maar alles!). “Al wat je ontbreekt, schenk ik zo je het me smeekt, mild en overvloedig.” Vraag alles maar aan de Heere.

Meisje, je mag gewoon als een kind naar Jezus luisteren en Hem antwoord geven op de vragen die Hij aan je stelt. Lees eens Johannes 21:15-17: Simon, zoon van Jonas, hebt u Mij lief? Drie keer vroeg de Heiland het aan Petrus. Het is de belangrijkste vraag die Jezus stelt. Vandaag vraagt Hij het aan jou. Je bent nog heel jong, maar toch is dat ook de vraag van de Heere Jezus aan jou. Je mag de Heere Jezus gewoon geloven. “Wie in Mij gelooft, zal leven. Ook al was hij (of zij) gestorven.” Weet je, het geloof zoals we dat kennen vanuit de Bijbel, is vol liefde, hoop en uitzicht. Zo blij en eenvoudig.

Jij zegt: “Ik weet niet of ik wel geloof heb? Ik ben vaak zo ongelovig.” Geloof wat de Heere tegen je zegt. En komt dan die ongelovigheid... doe het dan maar net als die man in de Bijbel: “Ik geloof Heere, kom mijn ongelovigheid te hulp.” Hij zegt niet: “Kom mijn ongeloof te hulp”. Maar “mijn ongelovigheid.” Dat mag jij ook bidden.

“Ik wil graag zekerheid dat ik geloof heb”, zeg je. Geloof wat de Heere zegt, volg Hem, luister naar Zijn Woord en verheug je in de Heere. Hij is zo’n liefdevolle Vader. Hij is er ook voor jou. Zoek de Heere en leef. Zoek de Heere terwijl Hij te vinden is en dat is nu. Lees maar eens op onze website hoe bijzonder het is in een land als Peru. We hebben er veel voorbeelden van: mensen geloven heel eenvoudig wat in de Bijbel staat. Ze gaan daar mee leven, ze gaan er naar luisteren en ze vertrouwen op de Heere. En dat kunnen ze zelf niet maar de Heilige Geest werkt het in hun hart.

Hartelijke groeten en ik hoop dat ik je een beetje geholpen heb,
Evangelist J. W. N. van Dooijeweert

J.W.N. van Dooijeweert

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Waddinxveen
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

wederkomst
4 reacties
AHHK76
Ontzag en eerbied hebben voor Gods heiligheid dat is 'vrees' in de goede of positieve zin van het woord. Zoals er staat dat "de vreze des Heeren het begin van de wijsheid" is en dat er gevraagd wordt: "Wie heeft lust de Heere te vrezen?"
Maar er staat ook dat de volmaakte liefde de vrees uitdrijft en hiermee wordt wel de angst bedoeld. Angst is niet nodig voor hen die God liefhebben en dienen.
Als je liefde hebt zonder het ontzag en eerbied voor God, dan maak je van God een soort 'goedzak' die de zonde niet erg vindt. Als je vrees hebt zonder liefde dan maak je van God een soort 'boeman'.
Dus het gaat om het goede evenwicht hierin.
Ik wens je toe dat je steeds meer van harte kunt zeggen/zingen: God heb ik lief want die getrouwe Heere, hoort mijn stem....Hij schenkt mij hulp en red mij keer op keer.
En dan staat er verderop: De eenvoudigen wil God steeds gadeslaan...
God kijkt juist naar mensen die Hem geloven/vertrouwen als Hij iets zegt.
lin1991
Kunnen meisjes van 11 wel zo goed iets formuleren? Ik vraag het mij ten zeerste af.
AHHK76
Het kan misschien een hoogbegaafd meisje of typfoutje zijn?! Het ene kind denkt dieper na en kan beter formuleren dan het andere kind...
CrA
Meisje, je moet juist bidden:“Uw koninkrijk kome”, daar hoef je helemaal niet bang voor te zijn. Jij denkt bij deze woorden aan de oordeelsdag. Dat klopt ook wel, maar als je dit bidt, dan vraag je ook of het koninkrijk van God in je hart mag komen. Dat Jezus in je hart mag wonen. Als we naar God kijken, zonder naar Jezus te kijken, dan zijn we bang. Als je Jezus ziet, zie je God zoals Hij is: Liefde. Zie je Jezus niet? Bidt om de Heilige Geest, Die laat Hem zien.