Geen soepel lopende relatie

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Ik zit met m'n handen in het haar rondom een liefdesrelatie. Drie maanden geleden heb ik (29 jaar) via via contact gekregen met een vrouw (24 jaar). Na wat heen en weer gebel en geapp is het tot een eerste date gekomen. Deze eerste date was zo leuk, dus hebben we afspraak twee ingepland, ook toen was het leuk en, net als date één, hebben we 8/9 uur met elkaar gepraat. De dates volgden elkaar wekelijks op en op een gegeven moment zagen we elkaar meer dan een keer per week. We gingen met elkaar om alsof we een liefderelatie hadden (hand in hand lopen, kussen en tegen elkaar aan liggen) al merkte ik dat ze echt zoenen lastig vond.

Echter merkte ik wanneer het over emoties/kwetsbaarheid ging, dat ze op een bepaalde manier gereserveerd over kwam. Ze vond het moeilijk om daar over te praten. Tevens wanneer ik na date acht vroeg: “Vind je het leuk om met vrienden van mij wat te drinken”, kreeg ik het antwoord: “Ja, maar dan pas over een paar weken.” Ze leek alles wel voor haar uit te schuiven. Als ik voor de gein zei: “Ik hou van jou”, zei ze lacherig: “Nee niet zeggen, dat kan nu nog niet.” Toen ik bewust en onbewust afstand creëerde door bijvoorbeeld een dag niets van me te laten horen, merkte ik dat ze opeens meer toenadering zocht.

Omdat ze na date zoveel nog steeds twijfelde, heb ik tegen haar gezegd dat ze er misschien maar eens goed over na moet denken wat ze wil. Ze voelde door mijn opmerking wederom afstand en gaf aan: “Maken we het nu niet allemaal te groot” en “ik vind het niet leuk als je zo doet.” Hierna heb ik een open gesprek met haar gehad en toonde ze (eindelijk) haar kwetsbare kant (ze moest onder meer huilen, wat ze nooit deed). Ze gaf aan dat ze het tonen van haar kwetsbaarheid lastig vindt en dat ze haar echte gevoel eigenlijk met niemand (alleen haar moeder) deelt, terwijl ze best een grote vriendenkring heeft.

Afgelopen week weer afgesproken en toen kwam het hoge woord eruit: “Ik twijfel zoveel en ik word helemaal gek van het gepieker in mijn hoofd dat ik het NU gewoon niet kan.” We hebben die avond de hele tijd bij elkaar gezeten, gehuild en elkaar getroost. Ze gaf aan dat ze me graag wel over een maand of twee weer wil zien en ze vroeg of ik nog contact met haar wilde hebben. Ik ben hier verder niet echt op ingegaan. Maar nu... Ik weet niet wat ik moet doen, moet ik haar loslaten of niet? Ik wil het eigenlijk niet omdat ik best wel gek op haar ben. Hoe moet ik dit aanpakken?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Nou, dat is wat je noemt niet bepaald een soepel lopende relatie. Wat vervelend voor u, en wellicht ook voor uw vriendin. Tja en wat kun je anders doen dan elkaars standpunt respecteren en derhalve accepteren. Als zij -om welke reden dan ook- een time out wil van een paar maanden, is dat een gegeven voor u. Dat kunt u niet veranderen. Haar ‘stalken’ in die periode zal waarschijnlijk meer tégen u werken dan dat het wat oplevert. Niet doen dus. Leg het initiatief tot het maken van contact bij haar en wacht af.

Laat u niet claimen door de vraag of ú het contact onderhoudt. Als zij ‘afstand’ wil is het ook aan haar om te bepalen of er weer ‘nabijheid’ komen kan. Lastig? Ja, zeker. Maar uit dat afwachten zal blijken of uw liefde echt en hecht genoeg is. Tegelijk ook of háár liefde sterk genoeg is om zichzelf te overwinnen. De tijd van kennismaking (verkering hebben) is een periode van naar elkaar toegroeien óf juist tot de ontdekking komen dat het níét wil. Daarbij lopen beide partners niet altijd in hetzelfde tempo. Wat ik dan weleens zeg is: harder lopen gaat niet, langzamer gaan kan wel. Het vraagt wel wat, namelijk aanpassing. In ieder geval op dit moment. Waarschijnlijk zal de tijd haar werk doen, zodat ‘vanzelf’ duidelijk wordt wat u wénst, dan wel wat u vréést.

Nog dit: mocht nadere kennismaking (later) toch plaatsvinden, dan valt er nog veel te ontdekken, dat geef ik u op een briefje! Bijvoorbeeld: wat betekent haar woord “nu”!

Veel sterkte toegewenst,
Marijke Rots

Lees meer artikelen over:

relatietwijfelstwijfel
1 reactie
Alpha01
Beste,

Eén ding herken ik heel sterk: die twijfel. Het niet zeker weten.
Ik wil je/jullie zeer sterk aanbevelen om God te zoeken. Bij Hem is die vastheid zónder twijfel!

Mattheüs 11:28-30