Een teken na uitmaken verkering (2)

Ds. J. Westerink / Geen reacties

Vraag

Aan ds. J. Westerink. U heeft zojuist mijn vraag beantwoord over mijn ex en mij die uit elkaar zijn. Daarbij was voor u niet duidelijk of het vriendschap of meer was. Het begon als goede vriendschap, maar is uiteindelijk uitgegroeid tot houden van, waarin we ook qua seksualiteit te ver zijn gegaan. Mijn ex heeft, toen het uitging, de afspraak willen maken om over een poos (als we er allebei klaar voor zijn, en tijd voor elkaar hebben) weer te proberen verder te gaan met elkaar, omdat we nog steeds wel van elkaar houden. Ook zei hij dat hij de ‘seksualiteit’ voor ons wilde bewaren, omdat hij het niet voor ons wilde verknoeien als we opnieuw in een relatie zouden komen.

Toch knaagt het gevoel aan me, dat ik niet met iemand door kan gaan die uiteindelijk niets meer met God te maken wil hebben. Daarom zal ik dat ook als eerste punt van gesprek laten zijn als het zover is. Als mijn ex me zegt dat hij God wil blijven zoeken, zou ik dan alsnog weer met hem verder kunnen gaan? Ook als hij bijvoorbeeld wel te ver is gegaan met andere meisjes op gebied van seksualiteit? Ik hoop dat ik nog een antwoord krijg op deze vragen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Als ik jouw situatie goed aanvoel, word jij een beetje van tweeën gedrongen. Enerzijds wil jij met de Heere leven -ik noem dat als eerste omdat ik geloof dat dit voor jou het belangrijkste is- anderzijds houd je toch wel zoveel van je ex-vriend, dat je met hem verder zou willen als dat kan.

Twee dingen zou ik willen zeggen: je kunt met deze jongen alleen maar verder wanneer hij echt de Heere wil zoeken. Hij kan dat om te beginnen doen omdat hij graag met jou verder wil. Dat kun je accepteren wanneer je merkt dat het oprecht is. Maar je moet bij voorbaat afspreken dat het op dat punt bij hem echt tot een verandering komt, voordat je met hem wilt trouwen.

Het tweede betreft het punt van de seksuele omgang met elkaar. Wanneer ik uit jouw schrijven mag afleiden dat jullie al samen naar bed zijn gegaan, dan moet je je wel realiseren dat het heel moeilijk zal zijn om dat niet weer te doen wanneer jullie zouden besluiten samen verder te gaan. Toch zou je zolang je niet getrouwd bent afstand moeten houden van elkaar. Pas wanneer de Heere een man en vrouw aan elkaar gegeven heeft, op de trouwdag, zullen die twee tot één vlees zijn (Gen. 2:25). Eén van de dingen waarmee je tegenover hem bewijzen kunt dat het jou menens is om de stem van de Heere te volgen en te gehoorzamen, is dat jij je houdt aan die bijbelse lijn. Anders maak je jezelf ongeloofwaardig en heeft hij gelijk wanneer hij zijn schouders ophaalt voor jouw ‘geloof’.

Tenslotte, jouw opmerking over andere meisjes brengt mij tot de vraag: zie je hem daar voor aan dat hij gemakkelijk met andere meisjes naar bed gaat? Als dat zo is en als jij dat denkt, kan ik alleen maar adviseren: begin er niet weer aan.

Wanneer je verder wilt vragen of overleggen, sta ik daar altijd voor open.

Ik wens je de wijsheid en de zegen, die je biddend van de Heere mag verwachten.

Een hartelijke groet,
Ds. J. Westerink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk (Maranatha)