Gospelmuziek

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Hoe staat u tegenover gospelmuziek? Bijvoorbeeld de muziek van Ralph van Manen of Michael W. Smith(worship)?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Gospelmuziek is niet gemakkelijk in een klein hokje te stoppen, het is er in allerlei vormen en soorten. Dus om zomaar iets te zeggen over gospelmuziek kan eigenlijk niet. Er zijn christenen die niets te maken willen hebben met gospelmuziek. Zij gebruiken teksten uit de bijbel, zoals Romeinen 12:2: "En wordt dezer wereld niet gelijkvormig; maar wordt veranderd door de vernieuwing uws gemoeds, opdat gij moogt beproeven, welke de goede, en welbehagelijke en volmaakte wil van God zij." 1 Johannes 2:15: "Hebt de wereld niet lief, noch hetgeen in de wereld is; zo iemand de wereld liefheeft, de liefde des Vaders is niet in hem." 1 Johannes 4:1: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele valse profeten zijn uitgegaan in de wereld."

En waarom is het volgens hen uit de wereld? Omdat alle ingrediënten die de wereld zonder God gebruikt om muziek te maken, ook in de gospelmuziek gebruikt worden. Zoals daar zijn: drums, snerpende gitaren, lichtshows, gillende menigte tijdens optredens, indringende synthesizer geluiden, enz. Voor veel mensen is alleen de tekst verschillend. Voor de rest lijkt het precies op de verderfelijke popmuziek die je op de radio en tv kunt horen en zien.

Ook zijn er veel christenen die zeggen: "Het maakt niet uit in wat voor vorm of soort muziek je God looft en prijst, als je het maar met een oprecht hart doet." Efeze 4:20: " Maar gij geheel anders: gij hebt Christus leren kennen." (NBG 51)

Ralph van Manen en Michael W. Smith maken muziek die heerlijk in het gehoor ligt. Van bepaalde nummers krijg ik de koude rillingen over mijn rug, zo mooi vind ik het. De geweldige muzikanten en zangers en instrumenten die ze om hen heen verzameld hebben maken het geheel ook spannend en overweldigend om naar te kijken: veel ingrediënten die je een geweldige kick kunnen geven. Maar heeft "een kick krijgen" iets te maken met het aanbidden van God? Ik kan dat in de bijbel niet vinden.

En dan kan ik niet anders zeggen dan dat het alleen in kinderlijke afhankelijkheid van de Heere Jezus en een vernieuwde geest mogelijk is om onderscheid te maken in wat muziek is tot eer van God is of niet.  En of we tot eer van God geleefd hebben. Dat  zal van ons gevraagd worden als we eenmaal voor God komen te staan.

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen,
Johan Vreugdenhil

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Emmeloord
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:
    Specialismen: Media-Muziek en computer

Tags in dit artikel:

gospel