Iemand loslaten

C. M. Chr. Rots - de Weger / 1 reactie

Vraag

Hoe kun je iemand loslaten? Wat je wel met verstand wilt doen, maar je gevoel dat kan omdat de liefde er nog blijft voor iemand. Je verstand echter zegt dat het niet kan. Liefde blijft in je hart. Hoe moet je dan iemand met verstand en gevoel loslaten?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat gaat er allemaal schuil achter deze vraag? Iemand loslaten is een keuze die je soms móét maken. Dat kan door zoveel omstandigheden noodzakelijk blijken... ik kan niet raden waar de vraag precies over gaat! Tja, dat betekent dan niet automatisch dat er geen liefde meer is. Liefde kan inderdaad in je hart blijven. En in je gebed!

Als er niet (of niet meer) de mogelijkheid is om de liefde te uiten, is het gevoel niet als vanzelf verdwenen. Verstandelijke keuzes hebben echter wél consequenties. Mét bijbehorende emoties, die soms ‘in de binnenkamer’ verwerkt dienen te worden! Hoe dan ook, veel sterkte toegewenst.

Gode bevolen,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

1 reactie
CorineHotting
Ik weet niet precies wat de achtergrond is van je vraag, maar het lijkt op een 'onmogelijke' liefde, omdat de relatie over is, of omdat de relatie er niet mag zijn.

Ik zou het twee kanten uit willen beantwoorden:
1) Het is belangrijk dat gevoel en verstand niet te ver uit elkaar liggen. Maar soms druist je gevoel in tegen je verstand.
- Wat is je norm? Leg wat je doet en kiest langs Gods wet. Dat is in feite de bodem waar je op staat. Dat gaat voor alles, boven verstand en gevoel uit. Die geeft richting aan wat je kiest om te doen.
- Daarna komt het feit dat je met je verstand kunt overwegen wat de gevolgen zijn als je je gevoel volgt. Je gevoel volgen kan, hoeft niet, leiden tot schade. Daarom moet het samengaan.
- Gevoel is vluchtig. Het gaat weer over. Dus een gevoel van liefde kan intens zijn, maar dat blijft het niet.
- Liefde in de kern van het woord: is een keuze. Ik wil van jou houden, inclusief verstand en gevoel, of als het niet kan: ik kies ervoor om me af te keren van jou omdat een relatie niet kan (vanuit Gods wet, omstandigheden). En dan volgen je verstand en uiteindelijk ook je gevoel.

2) Een behoefte aan liefde en geborgenheid is heel reëel en mag er zijn. En die behoefte kan het gevoel naar die ander blijven oproepen. De behoefte kun je niet weghalen en hoef je niet weg te halen. Maar het gaat er dus om dat het in een 'mogelijke' liefdesrelatie een plek krijgt.

Het belangrijkste is dat je eerste liefde God is. Hij staat op de eerste plek!