Meeleven met de mensen

Ds. J.L. de Jong / Geen reacties

Vraag

Ik ken verschillende mensen die veel problemen thuis hebben, of zorgen om diverse redenen. Ik probeer hen natuurlijk altijd te helpen. Vaak ondervinden deze mensen zelf ook dat God met zulke dingen een doel heeft. Maar ik vind het lastig om daarop te reageren. Heeft misschien iemand nog een paar tips of Bijbelteksten die je aan hen kunt geven? Verder loop ik nog regelmatig met de vraag of God ook in mijn leven werkt. Ik voel me vaak geraakt tijdens een preek en probeer doordeweeks God in mijn leven te betrekken en uit de Bijbel te lezen. Maar soms val ik toch weer terug in de ‘oude mens’. Dan luister ik bijvoorbeeld weer naar verkeerde muziek en krijgt God juist weer de laatste plek in mijn leven.

Antwoord

Beste vraagsteller,

Hartelijk dank voor je vraag waaruit een stuk meeleven blijkt met de mensen om je heen.

Laat ik voorop stellen dat het ons vaak niet is gegeven om Gods doel te ontdekken bij zorgen en problemen. Voordat je het weet verval je in de fout van de vrienden van Job, die Gods bedoelingen wisten aan te wijzen in de nood van Job. Voor velen zal het heel herkenbaar zijn dat het lastig is om te reageren. Begin vooral met goed en echt luisteren en probeer zo echt nabij te zijn voor hen die met hun zorgen contact met je zoeken. In Gods Woord is veel troost te vinden voor mensen, die worstelen met Gods weg omdat zij Zijn Hand niet begrijpen. In zijn algemeenheid horen we in de Psalmen Gods stem, waarin meeklinkt hoe Gods kinderen in de Bijbel worstelen, zingen, klagen, juichen, roepen in de omgang met Hem. Als voorbeeld noem ik psalm 115 waar een dichter zich overgeeft aan de HEERE. Israël kan op de HEERE vertrouwen als hulp en schild.

Je stelt ten tweede ook nog een persoonlijke vraag. Terugvallen in de oude mens confronteert ons met wie wij van onszelf zijn. Van ons kan de Heere niets verwachten. Verdrietig, confronterend en om moedeloos van te worden. Maar temeer een reden om het heil alleen bij Christus te zoeken. Alles uit Hem! Het komt er op aan dat de Heere door Zijn Woord en Geest in ons werkt. Het is mooi wanneer een preek je raakt, maar dat op zichzelf is niet genoeg. Het zaad moet ook wortel schieten in je leven. Daarvoor is dagelijkse omgang met Zijn Woord nodig. Daarvoor is het gebed nodig of de Heere door Zijn Geest in je werkt. Ik raad je aan om over deze dingen met mensen in je omgeving te praten, niet in de laatste plaats met je dominee of ouderling. Je hebt een herder nodig, die jou bij de Goede Herder brengt.

Ds. J. L. de Jong

Tags in dit artikel:

heiligingmeeleventerugval