Tweedehands is vies

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Mijn man en ik denken nogal verschillend over het kopen/gebruiken van tweedehands dingen. Mijn man is dat niet gewend, hij koopt alles nieuw wat nodig is want tweedehands is ‘vies’. Ik geef niet om nieuwe spullen. Mijn meubels kwamen grotendeels van Marktplaats. Als ik iets leuks op de kop kan tikken voor weinig geld bij de kringloop, dan word ik daar blij van. Mijn boeken van de bibliotheek mag ik niet op de bank neerleggen (want dat is vies), die verdwijnen onder de salontafel op de grond. Tijdschriften die bij mijn moeder geweest zijn, bij een zus, bij een buurvrouw enz., verdwijnen ook onder de salontafel. Spullen (kleding, campingbedje, speelgoed o.i.d.) voor onze dochter mag niet van Marktplaats/kringloop want ook dat is vies. Al met al levert het elke keer weer irritaties op tussen ons. Ik maak me er totaal niet druk om of ik nu een boek van de bieb leen of dat ik een tijdschrift lees wat overal en nergens geweest is. Kleding van Marktplaats (zeker voor hele kleine kinderen) vind ik gewoon geen kwaad in steken. Even in de wasmachine en hup, schoon is het. Ik begrijp hem niet, hij begrijpt mij niet. Bovendien vind ik het zonde van het geld om meer uit te geven dan nodig. Onze dochter wil ik bijbrengen dat er geen kwaad in steekt om boeken bij de bieb te halen en om spullen van de Kringloop de gebruiken. Maar mijn man vindt dat niet zo leuk. Wat kunnen we het beste doen om de irritaties te voorkomen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Wat jullie beiden het beste kunt doen is práten met elkaar. Over de irritaties die regelmatig terugkeren. Waarschijnlijk komen jullie uit heel verschillende families, met totaal andere achtergronden. Daar is niets mis mee. Ook niet met de visie die jullie allebei hebben. Kúnst is het om sámen een nieuw gezin te vormen met eigen regels en gebruiken. Maak áfspraken met elkaar over het te besteden budget, over de waarde die spullen mogen hebben. Respecteer daarbij de verschillende inzichten en zoek wegen om elkaar te vínden. Dat is een zoektocht, zeker. Begin er vandaag nog aan, want vanzelf verandert er niets. De kans is zelfs groter dat de irritaties eerder komen en/of vervelender worden.

Misschien is het wel verstandig om er eens een paar gesprekken met een deskundige aan te wagen. Maar dat bepalen jullie zelf, met z’n beiden, wel te verstaan. Bedenk, dat er geen ‘goed’ of ‘fout’ is in de meegekregen opvoedingswaarden. Het gaat veel meer om de invloed die jullie op elkaar uitoefenen. Geldt het “nieuw aanschaffen” op alle gebieden en is er genoeg inkomen omdat te verwezenlijken? Dat zijn natuurlijk ook wel belangrijke vragen. Je kunt je geld maar een keer uitgeven. Daarbij zijn steeds drie dingen van belang: 1. ís het geld er voor een bepaalde aanschaf? 2. heb ik (hebben wij) die aanschaf nodig? 3. hoeveel geld heb ik er voor over om die bepaalde aanschaf ook daadwerkelijk te doen (of wel: wat is het mij waard)?

Vooral die laatste vraag gaat over de ethische kant van het verhaal, waar jullie steeds irritaties over ontwikkelen. Waarbij ik nog wel een nadenkertje wil plaatsen: waarom wil jij je dochtertje jóúw inzichten bijbrengen (of mag ik zelfs zeggen opdringen?). Ben jij zo dominant dat jíj bepaalt? Of kun je je ook schikken naar zijn ideeën? Hoe voed je sámen op?

Iets anders wordt het wanneer je echtgenoot een soort van smetvrees heeft ontwikkeld door alles vies te vinden... dat kan  vanuit zijn opvoeding zijn ontstaan en is een heel ander probleem dan de financiële kant. Ook dat is een belangrijk punt van gesprek voor jullie! Bedenk, dat álle gedrag voortkomt uit iets wat daarachter (soms) verborgen is. Met goed observeren en héél véél praten kom je er achter. Verandering begint altijd bij bewustwording. En met verandering bedoel ik dan dat zich de mogelijkheid gaat openen om irritaties de baas te worden. Zonodig met hulp, zoals ik al schreef.

Sterkte gewenst,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

communicatie
2 reacties
Justinus
Een zin trof me bovenmatig in het antwoord van Mw. Rots, n.l.: "Verandering begint altijd bij bewustwording." Dit omvat zo enorm veel, het is echter wel de basis om tot een oplossing te komen! Dat kan, zoals Mw. Rots zegt "smetvrees" zijn, maar ook de vrees dat iets wat ooit gebruikt is, niet goed kan zijn. Ik heb dat in het verleden eens in een praktijkgeval meegemaakt: voor mij onbegrijpelijk zo'n mening, totdat ik het hele verhaal kende... deskundige hulp kan soms een oplossing zijn, maar het begin is m.i. "praat met elkaar, zoek de kern op".
hansa
Ook nieuwe kleding wordt vaak gepast en weer teruggehangen. En nieuwe boeken worden ingekeken en weer teruggelegd. Hoe smetteloos wil je 't hebben?