Het verraad van Judas

Dr. C. A. van der Sluijs / 3 reacties

Vraag

Waarom verried Judas Jezus eigenlijk (afgezien van Gods bestuur hierover)? Immers, kort daarna kreeg hij berouw en zei hij onschuldig bloed te hebben verraden. Was hij voor zijn verraad wel overtuigd van zijn daad? Wat had hij tegen Jezus?

Antwoord

Op je vragen zijn geen directe antwoorden in de Bijbel te vinden. Indirect kunnen we wel het een en ander afleiden uit diverse gegevens. Judas betreurde het in zijn oog verspillen van de kostbare zalf van onvervalste nardus in de albasten fles (Matth. 26:7; Mark. 14:3) waarmee Jezus gezalfd werd als voorbereiding op zijn begrafenis. En dan zijn er de dertig zilveren penningen, die Judas kreeg als verradersloon (Matth. 27:3). Van geld was hij dus niet vies.

Alles wijst er op dat hij op winst uit was bij het volgen van Jezus. Vooral in die zin dat hij dacht dat er voordeel bij te behalen was als hij Jezus volgde. Maar toen het naar het kruis ging, haakte hij af. Hij had genoeg van Jezus gezien en gehoord om later te bekennen dat hij onschuldig bloed had verraden. Maar toen was het te laat. Hij benam zich het leven. Dit macabere einde onderstreept dit ‘te laat’. De kerk de eeuwen heeft dit altijd zo uitgelegd dat er voor Judas geen hoop meer is. Daarvan gaat op zich al een ernstige prediking uit. Dat kan dus blijkbaar: dichtbij Jezus geweest zijn en toch verloren gaan. Denken dat Jezus ‘winstgevend’ is voor je carrière, en wanneer hij niet meer in je straatje past, Hem dan maar verraden. Dat wil zeggen je definitief en radicaal van Hem afwenden.

Dit laatste is dan ook het onderscheid met de andere discipelen, die allemaal vluchtten. En zelfs had één van hen Hem verloochend (Petrus). Ze komen terug door genade alleen. Waarom Judas niet? De Kerk heeft altijd gepredikt dat hier onderscheid gemaakt werd waar geen onderscheid is. En toch was er wél onderscheid, alleen niet zichtbaar voor mensen maar voor God. De anderen hadden ten diepste een geestelijke band met Jezus, Judas niet. Daarom komt het er voor ons op aan of er een geestelijke band gelegd is tussen ons en de Heere, want anders zouden we zomaar als een Judas openbaar kunnen komen.

Waarom zijn we christen? Om er op de een of andere wijze beter van te worden of er wat mee te verdienen (misschien wel de hemel)? Of omdat we wonderlijker wijze leven van de verdienste van Christus? Dat is een cruciale vraag die in je leven beantwoord moet worden. Dat wordt des te moeilijker als je wegvluchten voor de consequenties van het volgen van Jezus (op je werk of in de kerk) lijken op verraad. Gaat het om jezelf of om God? Dit heet zelfbeproeving (Gal. 6:4).

Vraag jezelf eens af waarom je deze vraag over Judas eigenlijk stelde.

Met vriendelijke groet,
Ds. C. A. van der Sluijs

Lees meer artikelen over:

JudasPasen
3 reacties
benedictus
Ik bedenk me ineens hoe de wereld eruit had gezien als Judas Christus niet verraden had. Was het lot van Jesus Christus, gewoon domme pech zeg maar, of moest Judas het verraad plegen, en van wie dan?
Anders hadden we geen Pasen gehad.
CrA
Judas is zelf volledig verantwoordelijk voor zijn daad. Hij deed het met voorbedachte rade. Jezus had het van te voren al gezegd, dat Hij verraden zou worden. Judas was een gewaarschuwd man, maar hij ging door. Jezus lokt hem nog vriendelijk uit met de vraag: vriend waartoe ben je hier, verraad je de Zoon des mensen met een kus? Dat was het moment voor Judas om eerlijk voor de dag te komen. Had hij het maar gedaan. Had hij maar beleden: ja, dat is mijn doel, U te verraden, maar wilt U mij vergeven? Maar hij ging weer door. Was er voor Judas na zijn daad geen genade meer? Natuurlijk wel, het is toch Pasen geworden? Dat heeft Judas in zijn omgang met Jezus toch gehoord, dat Hij op zou staan uit de dood? Hij wist het, maar hij ging door. Steeds verder door, hij sloot zichzelf buiten de genade.
Geep
Wat een enorme les zit hier ook in. Judas, hij behoorde tot diegenen die in de directe nabijheid van de Heere Jezus was, leefde en werkte. En toch verloren. Hoevelen van ons die menen dichtbij Jezus te zijn, Zijn Naam te beleiden, in en uit Zijn Naam menen te werken en dan toch Hem te verloochenen en zo verloren te gaan. Het mag ons nog wel des te meer tot de Heere drijven. Het ligt niet in U Heere, maar in mijn verdorven hart. Als Gods Geest werkt worden we ook eerlijk ten opzichte van de Heere en ten opzichte van onszelf en gaan we onszelf echt leren kennen. En dat ontbrak eraan bij Judas.