Hoofdpijn in de zon

drs. A.J. van den Noort / 2 reacties

Vraag

Graag wil ik een vraag stellen over hoofdpijn. Van kinds af aan heb ik hoofdpijn als ik in de zon loop/fiets etc. Met veel plezier kijk ik naar de lente en zomer uit, maar als ik buiten in de zon ben geweest dan is de pret al aardig snel over. De hoofdpijn is ook zo weer over als ik naar binnen ga. Ook afgelopen weken al aardig wat hoofdpijn gehad (terwijl het totaal niet warm was). Wat is dit? Nog belangrijker; wat kan ik hier aan doen?

Antwoord

Beste vragensteller,

Het is lastig om een goed antwoord te geven, omdat ik niet weet of je een man of vrouw bent, hoe oud je bent, niets weet van je voorgeschiedenis en niet weet van ziektes/kwalen in de familie. De klacht die je hebt, komt niet veel voor. Op pubmed (een soort online zoekmachine in medische tijdschriften) kom ik enkele artikelen tegen, deze suggereren dat het een vorm van migraine kan zijn. Voor een goed beeld/onderzoek, adviseer ik je om contact op te nemen met je huisarts.

Dit artikel kwam ik tegen:

Migraine headache triggered specifically by sunlight: report of 16 cases.

Migraine headaches may take place due to various triggering factors. One or more triggering factors can be detected in a migraine patient. To our knowledge, a factor that is known to trigger migraine attacks in a patient does not cause headache each time the patient is exposed to it. Migraine headaches also can be experienced without these factors. Here, we describe a case series of 16 sunlight-induced migraine patients. Records of patients admitted to Firat University Faculty of Medicine Clinic of Neurology with a complaint of headache between January 2001 and June 2010 were scanned. Among those patients, the ones suffering headaches after being exposed to sunlight were examined comprehensively. Nine patients were female and 7 were male. Fourteen patients had the characteristics of migraine without aura, while 2 patients had the characteristics of migraine with aura. The mean times to headache onset after sunlight exposure were 5-10 min in summer and 60 min in winter. Migraine headaches can be triggered by many different causes. We view sunlight as a single triggering factor which should be questioned in migraine patients.

Drs. A. J. van den Noort

Lees meer artikelen over:

hoofdpijn
2 reacties
mortlach
Ik heb hier zelf ook last van. Heel vervelend. En omdat ik een bril draag, is een zonnebril haast geen optie. Die opschuifklepjes beschadigen het glas en een bril op sterkte is erg duur mijn met sterktes.

Tegenwoordig draag ik dus maar petjes, en ik moet zeggen dat het een enorm verschil maakt. Als je dus op zoek bent naard advies: koop een aantal goede, comfortabele petjes met klep en bewaar die op plaatsen die met buitenzijn te maken hebben, een tas, de auto, de fietstassen, etc.

Ik hoop dat het jou net zo veel helpt als het mij heeft geholpen.
hansa
Wat ook goed kan helpen is een voorzetbril. Die kan over je gewone bril heen gedragen worden, waardoor je geen zonnebril op sterkte nodig hebt. Voor mij een geweldige uitvinding. 'k Zou 'm niet graag meer missen.