Troost van christelijke metal- en gothicbands

Johan Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Ik heb een vraag over muziek. Persoonlijk heb ik veel troost ontvangen uit muziek van christelijke metal- en gothic-bands. Is het mogelijk om uit 'verkeerde' (zo wordt het door de heer J. Vreugdenhil toch bestempeld) muziek troost te ontvangen? Of mag ik nu de conclusie trekken dat die muziek niet verkeerd is? Misschien zou deze vraag in breder verband gesteld kunnen worden: is het überhaupt mogelijk om troost en rust te ontvangen (troost moet hier niet gelijkgesteld worden met duivelse rust, duivelse rust leidt m.i. niet tot aanbidding) uit van zichzelf 'verkeerde' zaken?

Antwoord

Wat is troost? In Zondag 1. van de Catechismus staat het zo: Vr.1. Wat is uw enige troost, beide in het leven en sterven? Antw. Dat ik met lichaam en ziel, beide in het leven en sterven, niet mijn, maar mijns getrouwen Zaligmakers Jezus Christus eigen ben, Die met Zijn dierbaar bloed voor al mijn zonden volkomenlijk betaald en mij uit alle heerschappij des duivels verlost heeft, en alzo bewaart, dat zonder den wil mijns hemelsen Vaders geen haar van mijn hoofd vallen kan, ja ook, dat mij alle ding tot mijn zaligheid dienen moet; waarom Hij mij ook door Zijn Heiligen Geest van het eeuwige leven verzekert, en Hem voortaan te leven van harte willig en bereid maakt.

Op vele manieren en vele situaties kunnen we troost ontvangen. Bijvoorbeeld als je verkering is uitgegaan kan een goede vriend die veel met je praat en je wat extra aandacht geeft voor veel troost zorgen. Dus welke troost heb je het over? De enige echte geestelijke troost is alleen te vinden zoals het in Zondag 1 is verwoord.

Een dominee vertelde mij het volgende. Hij was op ziekenbezoek in het ziekenhuis geweest en had met drie patiënten gesproken en alle drie vertelden ze dat ze op dat moment het gevoel hadden dicht bij de Heere te leven. De dominee wilde het graag overnemen, maar vernam later dat de pijnstillers en de kalmerende middelen een grote invloed hadden op hun waarnemingsvermogen. Ook deze mensen waren op dat moment zeer vertroost.

Dus het is heel erg belangrijk biddend te onderzoeken wat voor een soort troost je hebt ontvangen. Uit verkeerde zaken zou je dus best wel troost kunnen ontvangen, maar is dat ook vrede met God?

Probeer uit te vinden wat de volgorde is van je aanbidding. Kick je op de muziek en wil je dan God behagen door muziek te luisteren waar "goede" teksten in gebruikt worden, of ben je zo geraakt en verwonderd door de liefde en goedheid van de Heere, dat je Hem wilt loven en prijzen met de muziek die je in je vraag aangaf?

De satan kan je zelfs in een soort aanbidding brengen tot God en dan lijkt alles goed te zijn, maar 1 Johannes 4:1 zegt: "Geliefden, gelooft niet een iegelijken geest, maar beproeft de geesten, of zij uit God zijn; want vele
valse profeten zijn uitgegaan in de wereld."

2 Korinthe 11:14: En het is geen wonder; want de satan zelf verandert zich in een engel des lichts.

Beste vraagsteller, het is zo ongelooflijk moeilijk om exact aan te geven wat goede of verkeerde muziek is. Ik probeer mijn uiterste best te doen om grenzen aan te geven, maar ik ben een beperkt mens. Aan het eind van je leven worden de boeken geopend en dan zal alles openbaar zijn en dan zul je precies weten wat verkeerd of goed was. Dan is het enige wat telt of je Jezus Christus als je Zaligmaker kennen mag.

Je hebt de vraag nu aan mij gesteld. Ik hoop dat je het ook met eerbied en met ernst aan de Heere Jezus vraagt. In een persoonlijke worsteling, want er zullen steeds weer zaken in je leven opdoemen waar je je als christen af
moet vragen: is dit wel tot Gods eer.

Hij weet echt het antwoord en wil het geven ook. Daar mag ik uit eigen ervaring van getuigen. Blijf wel volharden in het vragen!

Markus 13:13: "En gij zult gehaat worden van allen, om Mijns Naams wil; maar wie volharden zal tot het einde, die zal zalig worden."

Hartelijke groeten en Gods onmisbare zegen.

Johan Vreugdenhil

Lees meer artikelen over:

gospel