Met gescheiden jongen trouwen

Ds. N. den Ouden / Geen reacties

Vraag

Ik zit verschrikkelijk in de knoop. Ik heb een heel leuke jongen (24) leren kennen en we zijn verschrikkelijk verliefd op elkaar. Alleen is hij gescheiden, er was geen sprake van overspel. Maar zou ik met hem mogen trouwen als hij schuldbelijdenis doet?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Mijn eerste reactie is om hierop een ontkennend antwoord te geven. Ik teken er bij aan dat de vraag erg summier gesteld is en dat ik het moet doen met de weinige gegevens die ik in de vraag lees.

We moeten terug naar het begin (dat deed Christus ook, toen hij echtscheidingsvragen enz. beantwoordde). God heeft man en vrouw gemaakt. Hij heeft het huwelijk ingesteld. Wat God samengevoegd heeft, scheide de mens niet.

In het geval van je vriend is die scheiding er wel gekomen. De enige bijbelse scheidingsgrond is overspel. Waaruit trouwens nog weer duidelijk blijkt hoe belangrijk en zwaarwegend in Gods Woord seksuele gemeenschap is. Wanneer daarvan sprake is met een derde, is het huwelijk feitelijk gebroken. Al bestaat er geen plicht voor de bedrogen partij om vervolgens te scheiden. Behalve deze grond kent de Bijbel geen andere echtscheidingsgrond.

Stel dat we nu zouden zeggen: Als iemand schuldbelijdenis doet (na een echtscheiding, waartoe geen wettige grond was), ligt de weg naar een volgend huwelijk open. Dat betekent dan dat de schuldbelijdenis als ‘goedmaker’ dienst zou doen. Maar het is veel meer de bedoeling is dat het huwelijk (wat nog steeds voor God intact is, als er geen overspel heeft plaatsgevonden) hersteld zou worden. Het zou dus heel vreemd zijn: Iemand doet schuldbelijdenis van zijn echtbreuk, om vervolgens de stap naar een volgens huwelijk te zetten zodat die echtbreuk definitief en onomkeerbaar wordt.

Zolang er geen overspel heeft plaatsgevonden en de ander geen seksuele gemeenschap met een derde heeft gehad, is de weg naar heling nog steeds mogelijk. In dat geval kan dus van een volgend huwelijk geen sprake zijn, ook niet na gedane schuldbelijdenis. Bij echte schuldbelijdenis keert iemand juist (voor zover mogelijk) op verkeerde schreden terug.

Ik wens jou van harte toe de weg te gaan die God wijst in Zijn Woord. Dat is soms een weg die radicaal tegen ons gevoel ingaat, maar wel een gezegende weg.

Hartelijke groet en wijsheid in alles,
Ds. N. den Ouden

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Leerbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

echtscheidinghertrouwen