Boosheid tegen vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / 3 reacties

Vraag

Hoe ga je om met boosheid tegen je vriend? Ik word boos om de kleinste dingen. Als hij zegt: “we kunnen dit gaan doen.” Ik denk, ja leuk (het idee dat we het al gaan doen). Vervolgens gebeurt het niet en word ik boos. Als ik eenmaal boos ben kan ik niet meer normaal doen, de drang om boos te blijven is sterk aanwezig. Ik weet niet wat ik hier tegen moet/kan doen.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Boosheid heeft altijd te maken met teleurstelling... klopt bij jou ook, hè? Je bent teleurgesteld als hij iets zégt en het niet dóét. Teleurstelling heeft weer alles te maken met de verwachtingen die je hebt. Jij wilt graag dat hij doet wat hij zegt... Nou, over die dingen moet je na gaan denken. Wat vind je van hem? Wat wil je hem? Kan hij jou geven wat je verwacht? Kan dat zo doorgaan, je leven lang?

Boos worden is één ding, boos blijven is iets anders. Weet je, wat ik denk? Dat je eigenlijk -diep in je hart- boos bent op jezelf. Omdat je steeds weer verwacht dat híj wel zal veranderen. Terwijl je weet dat dat níét zomaar gaat gebeuren.

Wat je moet doen? Schrijf eens op, wat jij precies wilt. Tip: maak duidelijke en heldere afspraken met hem. Als hij zegt “we kunnen dit gaan doen” ga jíj niet zitten afwachten (verwachten dat hij iets doet), maar zeg je: “ja, over vijf minuten gaan we.” Of zoiets. En dat dóé je dan ook. Gaat hij mee? Prima. Komt hij niet in beweging? Nou, dan weet ik niet of je met deze vriend wel verder moet gaan...

Bedenk maar dat je een ander nooit kunt veranderen. Bedenk ook dat je jezelf wél kunt aanpakken door je bewust te worden van wat je wilt en ook van je kúnt geven in een relatie.

Niet boos worden om dit antwoord, hoor, ook al is dit misschien niet wat je ervan verwachtte! Denk eens rustig over na of ik toch niet een beetje gelijk heb... en laat eens horen of je er iets van hebt geleerd!

Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

boosheidteleurstelling
3 reacties
mluther
Ik herken me wel in zowel de vraagsteller als het antwoord. Inderdaad is het zo dat je mensen niet kan veranderen. Alleen hoe je hiermee omgaat. Voor mij is dit ook nog altijd een leerproces. Ik vind 't lastig om mensen zomaar te laten vallen, maar in elke vriendschap en/of relatie worden offers gebracht. Dat doe je overigens zonder te morren. Zodra je boos wordt om bepaalde dingen, is het belangrijk om eerlijk naar jezelf, maar ook naar de ander te zijn.
Jello
Wat me opvalt in je vraag is dat er niet echt duidelijk gecommuniceerd wordt naar elkaar en eigenlijk niet echt iets afgesproken wordt. Dan is boos worden, omdat het niet gebeurd, ook niet echt eerlijk, toch?
denkna
Beste mevrouw Rots,

Hoe komt u zo wijs!?!

Opnieuw een heel mooi antwoord van u, waarmee de vraagsteller echt aan de slag kan.

Dank ook namens de 'meelezers'.