Bezeten door een demon

prof. dr. M.J. Paul / Geen reacties

Vraag

Ik heb msn-contact met een meisje dat beweert bezeten te zijn door een demon. Ik heb inmiddels ook met iemand contact gehad die zelf vroeger met het occulte bezig was en nu bekeerd is. Hij raadde me aan om te bidden (deed ik al) maar om dat niet alleen te doen. De demon zou zich dan tegen mij keren. Nu denk ik dat ik als christen toch al op de demonische most-wanted lijst sta maar toch... Zelf is hij actief in bidgroepen bij occulte manifestaties. Heeft er iemand ervaring op deze gebieden en kan hij/zij me helpen met advies?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is belangrijk de duivelse tegenstander niet te overschatten en niet te onderschatten. En ook is er niet één pasklaar antwoord op je vraag. Persoonlijk gebed is heel goed, maar juist als je actiever wordt in de hulpverlening bij occult belaste mensen, moet je rekenen op extra tegenstand. Ik laat het aan jou over hoe je daar het beste mee omgaat. Hoe hanteer je zelf de geestelijke wapenrusting van Efeze 6?

Op grond van de beschrijving rijzen er een paar vragen. Is er slechts één demon, of is er meer aan de hand? Is er echte bezetenheid of een lichtere vorm van occulte belasting? Ook voor goede hulpverlening naar anderen kan het raadzaam vertrouwde personen in te schakelen (overigens wel met zwijgplicht).

Sommige mensen komen het liefst met anderen samen voor gebed en dat kan onderling heel bemoedigend zijn. “Waar twee of drie in Mijn Naam samenkomen, daar ben Ik in het midden.” Anderen blijven vooral alleen werken, maar vragen nadrukkelijk aan anderen gebed om bescherming en hulp. Onze eigen kracht is te klein om hier staande te blijven.

Aanwezigheid bij occulte manifestaties zou ik nooit alleen doen. Ik geloof dat christenen veilig kunnen zijn onder Gods bescherming, maar dat gebeurt niet automatisch. We hebben elkaars steun en gebed dan hard nodig.

Groeten,
Prof. dr. M. J. Paul

Tags in dit artikel:

demonenoccult