Liefdestip

Ds. C.G. Vreugdenhil / Geen reacties

Vraag

Aan ds. C. G. Vreugdenhil. In één van uw reacties geeft u de tip om het boek: “Liefde en liefde is twee” van H. Van Groningen te lezen. Dit hebben wij samen gedaan, maar we hebben een vraag hierover. In het boekje staat ook een stukje over grenzen in je verkeringstijd. Hierin staat op blz. 62 onderaan de zin: “Geniet van elkaar maar wel met een goed geweten. Daarbij past geen bevrediging van elkaar, zonder dat er geslachtsgemeenschap plaatsvindt. Laat je enige doel niet zijn 'het voorkomen van een zwangerschap'.” Wat wordt hier mee bedoeld? Mag bevrediging van elkaar wel als je als doel stelt om je liefde aan elkaar te laten merken, of mag het gewoon niet voor het huwelijk? Wat kunt u daarover zeggen? We hopen dat u een eerlijk antwoord aan ons geeft.

Antwoord

Het is natuurlijk het beste om aan de heer Van Groningen te vragen wat hij precies bedoelt.

Fijn dat jullie samen dit boekje gelezen hebben en er over spreekt met elkaar. Ik twijfel er niet aan wat de heer Van Groningen bedoelt met zijn door jullie geciteerde opmerking. Hij bedoelt dat als je probeert om zwangerschap te voorkomen door geen geslachtsgemeenschap te hebben, het ook geen optie is om elkaar te bevredigen voordat je getrouwd bent. Als dit laatste wel voorkomt in je verkeringstijd is het de hoogste tijd dat je gaat trouwen.

Als je pas verkering hebt moet je veel praten en weinig lichamelijke aanraking met elkaar hebben (knuffelen). Naar de mate je langer verkering hebt zal het lichamelijk contact toenemen. Zo kun je groeien naar het huwelijk en in dat kader past de seksuele intimiteit met elkaar.

Ik geloof dat ik hiermee een eerlijk antwoord heb gegeven.

Ds. C. G. Vreugdenhil