Niet verliefd geworden

(MA) D. Rosbergen / 3 reacties

Vraag

Graag aan iemand van de Ger. Gem. Ik heb al een keer met verschillende jongens (laat ik eerlijk zijn: vier jongens) een date gehad. Dit was via de datingsite Christelijk Contact. Maar nu is het zo dat ik op geeneen tot nu toe verliefd ben geworden! Ik voel mij hierdoor schuldig omdat ik van een van hen weet -de laatste waar ik nu contact mee heb- dat hij wel verliefd op mij is. Maar ik heb gewoon geen gevoelens voor die jongen(s). Uiteraard waren die afspraken niet snel achter elkaar, daar zat wel een tijd tussen. Ik heb ook gezegd tegen die laatste jongen dat ik niet verliefd op hem ben, want wil hem geen valse hoop geven... Maar hij denkt dat het misschien nog kan komen. Ik denk dat niet, omdat we al drie afspraken hebben gehad... Nu is mijn vraag, ligt het aan mij dat ik niet verliefd op die jongen(s) ben geworden? Kan ik misschien niet met jongens om gaan, dat ik er niet verliefd op wordt? Heb ik misschien een soort bindingsangst? Of zou God hier een bedoeling mee hebben, dat via datingsite een relatie zoeken misschien niet de juiste weg is om een vriend te krijgen? Uiteraard bid ik er wel voor of God nog wil geven dat ik (op laatstgenoemde) wel verliefd wordt, omdat hij het wel op mij is. Ik ben trouwens 21 jaar oud. Niet dat ik dan verkering moet hebben op die leeftijd, maar gewoon meerdere contacten hebben leek me erg leuk. En had ook gehoopt dat het bij mij uiteindelijk tot meer als alleen vriendschap zou komen, maar helaas dit is nog niet gelukt. Ik begrijp dat dit een moeilijke vraag is, maar ik zou het fijn vinden als u er zo een eerlijk mogelijk antwoord op wil geven. Alvast hartelijk bedankt voor uw reactie, moeite en tijd!

Antwoord

Beste jongere,

Om een zo eerlijk mogelijk antwoord te geven, zou ik je nog een paar vragen willen stellen: Hoeveel tijd heb je jezelf gegeven om een jongen te leren kennen? Je zegt al dat er een tijd tussen de omgang met de verschillende jongens zat, maar hoeveel tijd was dit?

Dit zeg ik daarom: enerzijds moet je je weg biddend gaan. Vragen aan de Heere of Hij wegen wil openen of sluiten. Of je in Zijn weg mag gaan. Of Hij je Leidsman wil zijn. Ook in het zoeken van een levensgezel wil Hij leiden.  Anderzijds moet je jezelf ook de tijd geven. Als je gewoon met een jongen omgaat, moet je niet te snel de relatie verbreken omdat je denkt dat je niet verliefd wordt.  Er kan liefde op het eerste gezicht zijn (misschien wil je dit wel te graag), maar liefde kan ook groeien! Maar benoem dit eerlijk naar elkaar toe.

Of jij niet met jongens om kan gaan en/of er sprake is van bindingsangst, kan ik niet zeggen. Wij kennen elkaar niet. Als je dit denkt, zou je eens wat literatuur moeten opzoeken om te weten wat bindingsangst is en of je weet hoe een jongen in elkaar zit en hoe je met elkaar omgaat.

Al met al krijg ik de indruk dat je te snel wil. Ik zou je mee willen geven: Leg het in het gebed voor de Heere neer en vraag om Zijn leiding! Probeer het uit handen te geven. Ten diepste komt het aan op : overgave aan God. Dat je Hem je leven laat leiden. Dat kun je niet van jezelf. Het ‘zelf-doen’ zit ons in het bloed. Maar de Heere kan het je leren!

Van harte Gods zegen toegewenst.

Hartelijke groet,
D. Rosbergen

Lees meer artikelen over:

datingverliefdheid
3 reacties
leene
Je bent nog maar 21 doe even rustig aan en onderneem leuke dingen. Ik heb zelf mijn man ontmoet via een christelijke dating site maar was al 34. Ik weet uit ervaring dat het verwarrend kan zijn om iemand wel heel leuk te vinden maar niet gelijk over je oren verliefd te zijn.
Liefde op het eerste gezicht bestaat zeker wel maar liefde op het 2e of 3e gezicht ook. En nog eens wat... ook als je niet allesoverheersend verliefd bent kun je ook een zeer goed huwelijk hebben. Het is beter om verliefd/steeds meer gevoelens te krijgen voor je man dan om helemaal tot over je oren verliefd te trouwen en er na een tijd achter te komen dat het toch allemaal niet zo leuk/geweldig was als je dacht. Dat heb ik in mijn omgeving helaas al een aantal keer gezien. Zoek naast verliefdheid ook een kameraad met wie je zeker weet dat je het gaat rooien de rest van je leven wat er ook gebeurd.
Er ligt veel te veel nadruk op de roze wolk en de prins op witte paard... bestaat niet. Goed zomaar wat gedachten... einde preek ;)
hansa
Mooie reactie, ook van @leene. Doet me denken aan een gezegde:
in oosterse culturen wordt het huwelijk vergeleken met een pan koude pap die langzaam opwarmt en in westerse culturen met een pan hete soep die langzaam afkoelt…
Simon1981
Met dit soort dingen moet je zeker niet te hard van stapel lopen dat kan je in de toekomst alleen maar opbreken.
Ik ben zelf nu 33 en ik heb ook heel lang en veel gezocht naar de ene ware.
Maar hoe meer ik me er mee bezig hield hoe ongelukkiger ik er van werd.
Daarom vind ik dat je zoiets niet zelf in de hand kunt hebben, het moet gewoon op je pad komen.