Castratie

M. M. Methorst / 1 reactie

Vraag

Wat zijn de preciese bijwerkingen van castratie? Kan iedereen chemische castratie aanvragen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Het is voor mij onduidelijk wat de achtergrond is van uw vraag. Maar vaak wordt er een chemische/medische castratie uitgevoerd bij mensen met prostaatkanker en wordt dit ingesteld door de behandelend arts. Het toepassen van chemische castratie bij zedendelinquenten wordt alleen gedaan in overleg met de psychiater.

De bijwerkingen van castratie hangen vooral samen met de hormonale effecten van de behandeling. Want de castratie zorgt ervoor dat de vorming van o.a. het mannelijk hormoon testosteron wordt tegengegaan. De meest voorkomende bijwerkingen zijn: spierzwakte, toename van het lichaamsvet, afname van het libido, botontkalking (waardoor grotere kans op botbreuken), opvliegers, borstvorming (ook wel bekend als gynaecomastie), afname van de lichaamsbeharing, verminderde energie, gedragsveranderingen en meer kans op hart- en vaatziekten.

Met vriendelijke groet,
Martijn Methorst

1 reactie
mortlach
Ik moest ook denken aan zedendelinquenten, maar in die gevallen heb je er vaak zelf niet veel over te zeggen.

Voor letterlijk elke andere situatie lijkt het me dat er wel mogelijkheden zijn die je eerst wilt verkennen. Dan denk ik bijvoorbeeld aan pornoverslaving of (ingebeelde) masturbatieverslaving of iets dergelijks. Dan lijkt chemische castratie me wel een heel drastisch middel. Het lijkt me dat je kunt beginnen bij de seksuoloog.