Depressie en eetpatroon

BSc J.H. Nijsink-Haase / Geen reacties

Vraag

Momenteel zit ik, single vrouw, in een moeilijke periode. Ik heb al een tijdje een depressie, word hiervoor behandeld met antidepressiva en therapeutische gesprekken. Ik vind het erg moeilijk om goed voor mijzelf te zorgen. Ik heb geen motivatie om mijn huis op orde te houden en vooral... om regelmatig te eten en eten te koken. Het lijkt zo zinloos. Ik eet erg weinig, maar merk -behalve dat ik gewicht verlies- niets. Ik ben in enkele maanden tijd in mijn BMI gezakt van 20,5 naar 19,1. Ik weet dat ik niet verder moet afvallen, maar ik vind het zo'n opgave goed te eten en te drinken, elke dag weer. Zelfs een kant-en-klare maaltijd opwarmen is moeilijk voor me. Ik moet namelijk ook boodschappen doen dan en de afwas weer doen. Het helpt wel om bij anderen te eten, maar op moeilijke dagen zie ik dat ook niet zitten. Heeft u tips voor mij?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Je schrijft dat je al een tijdje een depressie hebt waarvoor je behandeld wordt met antidepressiva en therapeutische gesprekken. Het is goed dat je hulp hebt gevraagd.  Je schrijft dat je erg weinig eet en af bent gevallen. Je wilt niet verder afvallen, maar dit is moeilijk voor je omdat eten en drinken iedere dag weer een opgave is.

Bij een depressie kan je stemming onlustvol zijn. Daarom komt bij een depressie een vermindering van de eetlust ook vaak voor. Aan de andere kant is het juist belangrijk om goed te eten. Een tekort aan foliumzuur kan bijvoorbeeld weer leiden tot depressieve klachten. Verder is voeding nodig om je fit te blijven voelen. Als je je lichamelijk niet goed voelt, zal dit z'n weerslag hebben op je geest.

Je eet te weinig, waardoor je afvalt. Maar de oorzaak dat je afvalt is ten diepste je depressie. De depressie zorgt ervoor dat je weinig lust hebt om te eten en boodschappen te doen. Daardoor eet je te weinig en val je af. Daarom is allereerst een goede behandeling van je depressie belangrijk. De therapeutische gesprekken en medicatie kunnen hier aan bijdragen.

Je vraagt om tips. Als ik het goed begrijp wil je graag tips hoe je kunt tegengaan dat je verder afvalt en hoe je om moet gaan met je verminderde eetlust. Ik ken je niet. Ik weet niet hoe je eet en waar je precies tegenaan loopt. Mogelijk heb je dit al eens met je therapeut besproken en zo niet, bespreek het dan met hem. Verder is het goed om dit met je huisarts te bespreken. Hij kan je doorverwijzen naar een diëtist die je een persoonlijk advies kan geven.

Toch een paar tips, mogelijk heb je er iets aan:

-Je geeft aan dat het helpt om bij anderen te eten. Heel goed! Zien eten doet eten! Hoewel je het niet altijd ziet zitten, wil ik je toch stimuleren om het vaker te doen.

-Zie je het ook zitten om mensen bij je thuis uit te nodigen? Je kunt er tegen op zien, omdat er dan wat extra dingen geregeld moeten worden. Aan de andere kant kan het een stuk gezelligheid en voldoening opleveren. Een ander kan jouw kookkunsten genieten! En het hoeft echt niet ingewikkeld te zijn om het lekker en gezellig te maken.

-Probeer iets te bedenken waardoor je maaltijden toch leuker worden. Kaarsjes, een mooi servies, muziekje op de achtergrond, een mooi tafelkleed met een servet, lekker toetje of noem maar op. Vooral als je samen met een ander eet kan dat leuk zijn.

-Probeer wat meer te eten op die momenten op de dag dat je je het beste voelt. Dat kan ’s morgens zijn maar ook juist ’s avonds. Dat kan weer afhangen van de soort depressie die je hebt.

-Hoewel je er moeite mee kunt hebben om de deur uit te gaan, is het toch belangrijk om te proberen om te bewegen. Bewegen kan de eetlust verbeteren en is ook goed voor de geest. Probeer bijvoorbeeld voor het eten een stukje te gaan wandelen.

-Eet regelmatig kleine beetjes. Neem op een dag drie (wat kleinere) maaltijden en drie keer een tussendoortje. Als tussendoortje zou je bijvoorbeeld wat nootjes kunnen eten of een melkproduct, zoals een bakje kwark.

-Op dit moment zou je kunnen kiezen voor volle (melk)producten en producten die rijk zijn aan eiwitten. Producten die rijk zijn aan eiwitten zijn bijvoorbeeld melkproducten, kaas, vleeswaren en eieren.

-Heb je een keer echt geen zin in de warme maaltijd? Dan kun je bijvoorbeeld ook brood nemen, het liefst met wat groente (bijvoorbeeld tomaat of komkommer). Probeer in elk geval iets te nemen.

-Je hoeft niet iedere dag boodschappen te doen, hoewel dit wel een mooie gelegenheid is om naar buiten te gaan en onder de mensen te komen. Je kunt voor meerdere dagen tegelijk in slaan. Doe boodschappen op een moment dat je je het beste voelt.  Misschien is er wel iemand die samen met jou de boodschappen wil doen en die na de tijd gezellig een kop koffie met je drinkt.

-Afwassen: dit kan ook een moment van ontspanning zijn. Zet bijvoorbeeld een ontspannen muziekje op. Of bel ondertussen iemand op waarbij je gebruik maakt van de speaker van je telefoon. Als je de afwas het laat staan wordt ‘de berg’ steeds hoger.

Ik wens je veel sterkte toe!

Hartelijke groet,
Anneke Nijsink-Haase

Lees meer artikelen over:

depressiefvoeding