Gestolen Jezus (2)

Ds. D.W. Tuinier / 1 reactie

Vraag

Geachte dominee Tuinier, hartelijk dank voor uw antwoord op mijn vraag maar toch... Ik ben er niet gerust op. Die preek laat me niet los. Ik twijfel of ik Jezus wel oprecht heb aangenomen. Ik heb namelijk mijn beeld gezien in die vrouw met het gestolen kind. Ze hield in zelfhandhaving vast aan het kind. Het kind moest er maar aan, zij niet. Voor zo iemand is er toch geen genade? De geschiedenis van Joab uit 1 Kon. 2 vind ik ook zo aangrijpend. Hij is omgekomen met de hoornen van het altaar in zijn handen. Een gestolen Jezus is misschien niet de juiste term. Maar de Bijbel spreekt toch duidelijk dat er een aannemen is van Jezus wat niet oprecht is?

Antwoord

Om met je laatste opmerking/vraag te beginnen: ja, dat is waar. Gods Woord geeft voorbeelden van zogenaamde schijnbekeringen zonder zijn, alleen de vorm, spijt hebben van, zonder het wezenlijke berouw over de zonde dat samengaat met de liefde van God tot God. Kunstbloemen zijn mooi en ze lijken net echt, maar het is schijn. En schijn bedriegt. Denk aan Orpa, Judas en anderen. Ze staan in de Bijbel om ons te waarschuwen. Zelf noem je de geschiedenis van Joab in 1 Kon. 2. Er kan veel zijn, waar anderen  van onder de indruk zijn wellicht, dat toch niet van God is.

Aan de andere kant: het ware geloof, door Gods Geest gewerkt, kan niet meer bij de Heere vandaan blijven. De Heilige Geest geeft een mens geen rust buiten God in Jezus Christus. In je strijd, aanvechtingen, onrust en je vragen kruip je des te meer naar Hem toe met het gebed: Doorgrond mij, o God, en ken mijn hart; beproef mij en ken mijn gedachten. En zie of bij mij een schadelijke weg zij.; en leid mij op den eeuwige weg (Ps. 139:23,24). Jij ziet jouw beeld in die vrouw met het stolen kind. Ook voor jou is er genade, hoor, bij God in Zijn Zoon, de Heere Jezus Christus. Twijfel daar nooit aan.

Veel sterkte en houdt moed. God is getrouw. Houdt het vast: Wie Hem aanroept in de nood, vindt Zijn gunst oneindig groot (Ps. 86:3 ber.)

Ds. D. W. Tuinier

Lees meer artikelen over:

geloofszekerheidgestolen Jezus
1 reactie
balksplinter
Vraagsteller, probeer de onbijbelse uitdrukking 'gestolen Jezus' uit je hoofd te zetten. Iets wat je wordt aangeboden kun je niet stelen. "Voor zo iemand is er toch geen genade?" Denk nooit te klein van Gods genade. Al zou je Jezus kunnen stelen en je steelt hem 100 keer, dan nog wil Hij je bij keer 101 genadig zijn.