Scheiden van tafel en bed

mr. E. de Vries / 7 reacties

Vraag

Na meerdere jaren relatietherapie, gaat het nog niet goed in ons huwelijk. We hebben al veel tijd en geld besteed aan gesprekken, maar deze hebben helaas niet het gewenste resultaat. Nu is het de bedoeling dat een van ons tweeën tijdelijk ergens anders gaat wonen. Deze persoon kan dan aan zichzelf werken en dingen uit het verleden verwerken, die invloed hebben op het heden. De ander en de kinderen blijven in het huurhuis wonen. Het is de bedoeling dat dit beiden ontlast en rust geeft. De voortdurende spanning vraagt ook veel energie! We hopen dat we daarna weer samen verder kunnen, maar dit zal in de toekomst moeten blijken of dit kan. Ook hebben wij geen idee hoelang deze time-out zal duren.

Nu is het zo dat de vader van dit gezin kostwinner is, de moeder heeft geen werk buitenshuis. Het is al geen vetpot om rond te komen van één loon. Dus dit zal nog moeilijker worden als een van ons elders een onderkomen huurt... Is het een mogelijkheid dat wij gaan scheiden van tafel en bed, zodat wij huurtoeslag e.d. krijgen? Of kost de regeling hiervan meer dan het opbrengt? Zijn er andere mogelijkheden om voor dergelijke regelingen in aanmerking te komen? Graag hoor ik van u.

Antwoord

Allereerst wil ik opmerken dat ik het erg vervelend voor je vindt dat je in deze situatie bent terecht gekomen. In je vraag merk je op dat je een scheiding van tafel en bed overweegt om voor toeslagen in aanmerking te komen.

Voor huurtoeslag is scheiding van tafel en bed niet vereist. Wanneer jullie beiden op een ander adres staan ingeschreven bij de gemeentelijke basisadministratie, telt het inkomen van de echtgenoot niet mee voor berekening van de huurtoeslag. Wel moet natuurlijk aan alle vereisten voor huurtoeslag zijn voldaan. Het inkomen van degene die huurtoeslag aanvraagt mag niet boven een bepaald bedrag uitkomen en daarnaast geldt een maximale huurprijs (699,48 euro kale huur in 2014). Om te kijken of je voor huurtoeslag of andere toeslagen in aanmerking zou komen, verwijs ik je naar de website.

Wanneer jullie duurzaam gescheiden leven kun je daarnaast mogelijk ook aanspraak maken op een bijstandsuitkering. Daarvoor hoef je niet noodzakelijk van tafel en bed gescheiden te zijn. De vereisten om als alleenstaande aangemerkt te worden, zijn echter wel streng. Zo kan de gemeente onderzoeken of jullie een sleutel hebben van elkaars huis en of jullie samen op vakantie gaan. Daarnaast moet tenminste één van beide echtgenoten het idee hebben dat het apart wonen voor langere termijn is. Ik raad je aan om contact op te nemen met jouw gemeente om te informeren naar de voorwaarden voor een bijstandsuitkering.

De regeling die geldt voor huurtoeslag en voor een bijstandsuitkering, geldt niet voor andere toeslagen, zoals kindgebonden budget, kinderopvangtoeslag en zorgtoeslag. Daar telt het inkomen van de echtgenoot alleen niet mee als je gescheiden bent, een verzoek tot echtscheiding hebt ingediend bij de rechtbank of van tafel en bed gescheiden bent.

Ik zou wel goed overwegen of de moeite en kosten voor het regelen van een scheiding van tafel en bed opwegen tegen de voordelen. Een scheiding van tafel en bed moet op dezelfde manier worden aangevraagd als een echtscheiding, dus is onder meer nodig: een verzoek dat door een advocaat moet worden ingediend bij de rechtbank; een ouderschapsplan als jullie minderjarige kinderen hebben. Daar zijn onder meer de volgende kosten aan verbonden: advocaatkosten; griffiekosten. Met name de kosten voor een advocaat kunnen flink in de papieren lopen. Wanneer jullie het niet eens zijn over bepaalde onderwerpen (zoals partneralimentatie, kinderalimentatie en pensioen), hebben jullie beiden een advocaat nodig en dan zijn de kosten natuurlijk nog hoger.

Een scheiding van tafel en bed heeft, naast gevolgen voor de toeslagen bij de belastingdienst, ook gevolgen voor jullie gezamenlijke vermogen. Als jullie geen huwelijkse voorwaarden hebben en jullie dus in gemeenschap van goederen getrouwd zijn, zorgt de scheiding van tafel en bed ervoor dat die gemeenschap ophoudt te bestaan. Jullie hebben beide recht op de helft van jullie vermogen en jullie hebben geen recht meer op het inkomen dat de ander daarna verdient (en eventuele schulden die daarna gemaakt worden komen ook niet meer voor rekening van de ander).

Kortom: voor de huurtoeslag en voor een bijstandsuitkering is het niet noodzakelijk om van tafel en bed te scheiden en bij andere regelingen is het maar de vraag of de voordelen van een scheiding van tafel en bed opwegen tegen de nadelen ervan. Natuurlijk kunnen er wel andere redenen zijn om van tafel en bed te willen scheiden. Bijvoorbeeld als je definitief uit elkaar wilt maar om principiële redenen niet wilt scheiden.

Wanneer je serieus overweegt om van tafel en bed te scheiden, raad ik je aan om contact op te nemen met een advocaat. Hij kan je verder informeren. Bij sommige advocaten kun je gratis een oriënterend gesprek aanvragen. Voor meer informatie kun je ook bellen met het juridisch loket, tel. 0900-8020 (25 cent per minuut, met een starttarief van 4,5 cent plus je gebruikelijke belkosten, tot een maximum van 12,50 euro).

Mr. Evelien de Vries

7 reacties
Elizabeth1
Beste vraagsteller,

Van iemand in een soortgelijke situatie hoorde ik dat man en vrouw na het lezen van het boek 'Verbonden voor het Leven' van Willem Lingeman weer zicht hadden gekregen op wat de Heere God precies bedoelde met het huwelijksverbond. Ze zijn niet uit elkaar gegaan omdat ze de Bijbel weer open deden en, met vallen en opstaan, Gods wil volgden.
Omdat ik het boek zelf ook ken heb ik de vrijmoedigheid het aan te bevelen. In dit boek staat nauwkeurig en bijbels onderbouwd, vrijwel alles omschreven als het gaat om trouwen, echtscheiding en hertrouwen. Jammer genoeg niet de Statenvertaling, maar toch. De teksten staan er tussen, u hoeft de Bijbel dus niet eens open te slaan, dat doet de schrijver al voor u.
Willem Lingeman heeft ook een website www.verbondenvoorhetleven.nl. mogelijk kunt u hier eerst eens gaan kijken. Hopelijk kunnen jullie hier wat mee.

Graag wens ik jullie Gods onmisbare zegen toe in dit moeilijke proces.
AHHK76
Beste Elizabeth1,
Ik ken de vraagsteller en ik denk dat jij jouw reactie echt goed bedoelt... Toch kan jouw reactie pijn doen!
Het is niet intentie van vraagsteller om te gaan scheiden. Daarom gaat het ook over een tijdelijke scheiding, na meerdere jaren van therapie... Hij/zij weet wel dat scheiding Gods bedoeling niet is van het huwelijk. Er is trouw en liefde/respect beloofd voor de rest het leven. Maar wat als één van de twee dit niet nakomt? Het kan zijn dat die echtscheiding dan toch gaat komen, omdat er veel schade is voor (één van) de partners en/of kind(eren)... Niet als DE oplossing, maar als een uitweg om nog meer schade te voorkomen! God kijkt niet alleen naar wat mensen doen, maar ook waarom mensen iets doen. De mensen kijken naar de uiterlijke keuzes, maar God ziet het hart!
arendine
AHHK76, is er geen mogelijkheid om binnen de gemeente een oplossing voor woonruimte te zoeken of een beroep te doen op de diaconie?

Verder zou wat meer informatie nuttig kunnen zijn, er zijn mensen op refoweb die inhoudelijk waardevol advies kunnen geven voor een moeilijke situatie als deze. Wij die de achtergrond niet kennen, kunnen alleen reageren op de weinige informatie die in de tekst staat.
ceciel72
Ik herken uw verhaal helaas uit ervaring.
Op dit moment woon ik al apart en is er een aanvraag gedaan bij de rechtbank Scheiding van tafel en bed. Het is precies dezelfde procedure als een sccheiding. Het verschil is bij de rechtbank is er nog een brief aanwezig dat het huwelijk niet is ontbonden. Zelf spreek ik liever over apart wonen.
Veel sterkte toegewenst in deze moeilijke tijd.
AHHK76
@ ceciel72 wat fijn dat je begripvol reageert, jij ook sterkte!
@ arendine Er zijn al veel hulpverleners bij dit echtpaar betrokken (geweest) en zij hebben ook vrienden en familie... Dus kan het zijn dat ze alleen behoefte hadden aan een praktisch advies zoals de deskundige heeft gegeven. Ze willen weten hoe ze de dingen kunnen regelen. Ze zitten niet te wachten op allerlei adviezen en meningen, die het mogelijk niet overzichtelijker, maar wel verwarrender maken!
Jello
Ik denk, als de vraagsteller geen adviezen van anderen wilt, dat ze zelf wel gevraagd had om die gelegenheid af te sluiten. Dat is niet gebeurd, daarom beste vraagstelster nog een advies: als je vrienden en familie hebt, dan is het misschien een idee hen te vragen jullie kinderen twee of drie dagen per week (uit school) op te vangen, zodat moeder gewoon een baantje kan zoeken, als het geen vetpot is om rond te komen van één loon. Er zijn er tegenwoordig zovelen die dat moeten doen om rond te komen.
Elizabeth1
@AHHK76. Ik snap wat je bedoelt. Het is zeker niet mijn bedoeling om te kwetsen. Soms kan een scheiding van tafel en bed noodzakelijk zijn. Echter een Bijbels principe is dat de weg naar herstel wordt opengehouden.