Gods werk in mensen

Ds. C.J. Barth / Geen reacties

Vraag

Weet een predikant in zijn gemeente (van de meesten) in wie de Heere werkt?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Dat hangt een beetje ervan af hoe je de vraag bedoelt. Ik zeg “ja” op deze vraag als je het volgende bedoelt: Als iemand de Heere kent, dan kan dat niet verborgen blijven (Lukas 6:43-45). God werkt immers: berouw over de zonde, vertrouwen op de Heere Jezus om door Hem gered te worden, afhankelijkheid van God, liefde voor God en de dienst aan God en de naaste, verlangen om meer te leven zoals God het wil, en dergelijke. Als predikant zie je zulke dingen, soms klein, soms groter in het leven van mensen. Het geeft veel blijdschap om te zien dat de Heere werkt in levens van jongeren en ouderen. Niet alleen de predikant ziet het, anderen merken dit ook. Daarbij beseft de predikant dat hij zich kan vergissen: mensen kunnen huichelen, een predikant kan te optimistisch zijn of het werk van God juist niet opmerken. Gods werk kan nog pril en klein zijn. Of het kan (tijdelijk) overschaduwd worden door grote zonde (denk aan Davids zonde met Batseba en Uria).

Ik zeg “nee” op de vraag als je bedoelt: Dat de predikant een soort recht heeft om mensen te beoordelen (Lukas 6:37,42), of dat hij de enige is die het kan zien, of dat zijn mening beslissend is . Dan gaat een predikant op de rechterstoel van God zitten, staat de deur open voor machtsmisbruik en is het gevaar groot dat een predikant eigen belevingen als norm neemt (zie 2 Korinthe 10:12).  Een predikant staat niet als beoordeler boven de mensen, hij moet zelf ook voor de rechterstoel van Christus staan (Romeinen 14:10).

In een gemeente mag nooit een klimaat heersen van elkaar beoordelen, juist een sfeer van elkaar liefhebben, wijzen op Christus en aansporen om de Heere te dienen.

Hartelijke groeten,
Ds. C. J. Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

gemeentepredikant