Vragen over de uitverkiezing

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

Sinds een jaar en een maand ben ik bekeerd (ik ben een vrouw 26 jaar). Ik kom uit de Hervormde kerk (PKN) van huis uit, maar ik heb een aantal jaren zonder God geleefd. Toen ik mij bekeerde was ik zo blij, dat ik vol enthousiasme iedere kerk begon te bezoeken. Inmiddels ben ik blijven 'steken' bij de Hersteld Hervormde Kerk, waar ik mij heel erg thuis voel. Omdat ik van huis uit niet reformatorisch ben, zijn o.a. de Dordtse Leerregels mij nieuw. Ik heb van huis uit niks geleerd over bijvoorbeeld de uitverkiezing. Mijn vraag over de uitverkiezing is: als God voor mij besluit of ik in Hem ga geloven, waarom is het dan alsnog mijn schuld als ik dat niet zou doen? Hij heeft het dan toch al besloten? Deze vraag houdt mij erg bezig en ik kom er zelf niet zo goed uit.

Antwoord

In de vragenrubriek van Refoweb staan zo’n 15 (!) pagina’s met vragen en antwoorden die alle aspecten van de uitverkiezing behandelen. Je kunt ze vinden via het zoekprogramma in onze vragenrubriek. Zoekwoord: uitverkiezing.

Tags in dit artikel:

uitverkiezing
3 reacties
Gerard
Beste vragenstelster,

Veheugend dat je tot bekering bent gekomen. :-)
Als ik een advies mag geven, probeer deze vraag naast je neer te leggen, breng het in gebed, en richt je op het lezen van de Bijbel, het wortelen in Jezus Christus en navolgen van Hem. Bijbelse uitverkiezing is een complex onderwerp, veel ervan heeft te maken met het volk Israël. Het is een onderwerp dat helaas velen afleid en afhoud van wat werkelijk belangrijk is. Een strijdt van mensenlijke opinies over God, in plaats van te luisteren naar God. Je hoeft het onderwerp niet te mijden, maar laat het ook niet wegnemen van wat werkelijk belangrijk is, verlies je er niet te veel in en laat je er niet door verlammen. Ik kan me je vragen voorstellen. Ik heb me er zelf een tijdje in verdiept maar kon niets met al die menselijke opinies. Ik heb het onderwerp toen eerst 5 jaar laten liggen en me gericht op de Bijbel alleen. Pas daarna had ik een basis om al die opinies beter te plaatsen in een bijbels daglicht.
dkw
Je kunt het ook anders bekijken:
God heeft degene uitverkoren die in Hem (gaan) geloven, en verworpen degene die niet in Hem geloven.
henkie
Remonstrants bekijken, bedoel je ;-)
Uitverkiezing is meer dan een weten van te voren.