Moeder niet meer aan Heilig Avondmaal

Ds. W. Pieters / 3 reacties

Vraag

Mijn moeder ging vroeger altijd aan het Heilig Avondmaal, maar op een zondag ging ze opeens niet meer. In de kerk moest ze wel stilletjes huilen en thuis was ze erg overstuur in haar slaapkamer. Maar het gekke is dat ze wel erg vroom is en leeft. Wat moet ik nu doen? Heeft ze nu de zonde tegen de Heilige Geest gedaan?

Antwoord

De vraag luidt: “Wat moet ik nu doen?” Het antwoord luidt: “Aan haar vragen waarom ze niet aangaat.” Maar de zonde tegen de Heilige Geest is dit niet.

Ds. W. Pieters

Lees meer artikelen over:

Heilig Avondmaalzonde tegen Heilige Geest
3 reacties
adriano313
Beste vragensteller

Ik moest precies aan het zelfde denken als Ds,
Vraagt het haar eens, maak het bespreekbaar
zo te lezen worstelt ze er mee

Verder moest ik aan het volgende denken:
Niemand is waardig, gelukkig was Hij wel waardig
daarom mag je als je vies bent......
gelukkig onder douche gaan staan die je schoon wast van alle viezigheid!

"Het bloed van Jezus wast je schoon van alle zonden 1 joh1:7b"
maar ook:
"Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis" 1Kor.11:25

Dat is o.a wat het avondmaal doet...Het bloed reinigt je telkens opnieuw, het verbind je ook steeds hechter aan Jezus. Stoppen is juist het tegenovergestelde doen.....

Bless,
sjaloom
Ik vind het antwoord van ds. Pieters wel erg kort.
Maar het zou zeker goed zijn om in een gesprek aan je moeder te vragen wat de reden is dat ze het Heilig Avondmaal niet meer viert. Het lijkt mij dat ze hier zelf erg mee zit omdat je aangeeft dat ze moest huilen in de kerk en ook thuis erg overstuur was. Ze is misschien bang dat ze het niet waard is om avondmaal te vieren en dat ze twijfelt of ze wel een kind van God is. Soms kunnen mensen hier erg mee zitten. Maar Jezus is juist gekomen voor zondaren en voor hen die weten dat ze het niet verdienen om zalig te worden. Hij gaf Zijn leven voor mensen die van zichzelf niets hebben en alleen maar onze lege handen kunnen laten zien. En dan wil Hij ons alles geven wat we nodig hebben en door het Avondmaal mag het geloof gesterkt worden. Ik hoop dat je daar met je moeder een goed gesprek over mag hebben en dat ze ook weer (hopelijk samen met jou?) aan het Avondmaal mag gaan.
De zonde tegen de Heilige Geest is iets heel anders. Het is een bewuste haat tegen God en Zijn woord. Er is verharding en een definitieve afval van God en van de kerk. Ze verklaren dat de waarheid leugen is en dat de heilige Geest de geest uit de afgrond is. Heel bewust en tegen beter weten in maken ze God uit voor leugenaar. En mensen die deze zonde doen zullen nooit bang zijn dat ze deze zonde gedaan hebben.
Ik wens jou, en ook je moeder, van harte Gods zegen toe en Zijn liefdevolle nabijheid!!
hansa
@shaloom Als ik een vraag heb over waarom mijn moeder iets doet of nalaat, bij wie moet ik dan zijn voor een antwoord? Bij de dominee of bij mijn moeder?
Daarom is het antwoord van ds Pieters correct.
Beter correct en kort dan alle mogelijke oorzaken vast in te gaan vullen.