Huwelijk homo en lesbienne

drs. J(oke) Ronner-Wattel / Geen reacties

Vraag

Wij hebben een aantal homoseksuele vrienden. Stel: ik ben lesbisch, maar ik ben er om geloofsredenen van overtuigd dat ik geen relatie mag hebben met iemand van mijn eigen geslacht. Ik heb hele goede vriend die homoseksueel is en hetzelfde probleem heeft. Allebei vinden we het erg moeilijk om ons hele leven alleen te blijven. We willen graag een maatje, iemand om ons leven mee te delen en een gezinnetje stichten, maar we willen dit niet vragen van een heteroseksueel persoon. Zou u het aan- of afraden om dit samen te doen?

Antwoord

Je vraagt je af of het aan te raden is dat een homo en een lesbienne met elkaar trouwen en een gezin stichten. Veel christenen gaan er van uit dat het christelijke huwelijk een aantal pijlers heeft, een fundament waarop het huwelijk wordt gebouwd:

-Lichamelijke pijler: lichamelijke aantrekkingskracht en seksuele verlangens;
-Emotionele pijler: elkaar begrijpen en communiceren;
-Geestelijke pijler: het geloof, de relatie met God;
-Sociale pijler: de vriendschappen die je als stel hebt met anderen.

Als je als lesbienne trouwt met een homo weet je van te voren dat één pijler een hele lastige wordt, namelijk de lichamelijke. Je trouwt allebei met iemand tot wie je je lichamelijk en seksueel niet aangetrokken voelt. Zijn de andere pijlers sterk genoeg om dan de relatie levenslang te dragen? Het lijkt me een hele zware opgave.

Homo of lesbienne zijn is een deel van je identiteit. Hoe ga je dan met dat deel om? Mag dat er toch zijn? Hoe ga je daar mee om naar je omgeving, later naar je kinderen? Ik begrijp dat het alternatief, namelijk je leven lang alleen blijven moeilijk is. Maar ook veel mensen die leven in een huwelijk waar een pijler ontbreekt, ervaren dat huwelijk als heel zwaar.

Ik kan niet zeggen of ik zo’n huwelijk aan- of af zou raden. Ik kan je alleen bovenstaande overwegingen meegeven.

Drs. Joke Ronner-Wattel

Lees meer artikelen over:

geaardheidlesbisch