Colonisten van Catan

Redactie Refoweb / 3 reacties

Vraag

In hoeverre is het spelen van het spel Colonisten van Catan bijbels verantwoord? Ik hoorde laatst dat er in christelijke kring mensen zijn die moeite hebben met dit spel. De maker en bedenker van het spel zou vooral occulte spellen maken, de “C” van Catan zou ja als “S” kunnen uitspreken, waardoor het kolonisten van Satan wordt. Het is een 999 game, wat omgedraaid 666 is. Bij het gooien van het getal 7 met de dobbelsteen wordt de zwarte struikrover geactiveerd die erop gericht is de andere deelnemers in het spel kwaad te berokkenen. Dit klinkt allemaal niet erg prettig, maar is het spelen van dit spel daadwerkelijk iets waarbij we ons in de richting van occulte invloeden begeven, of worden deze elementen zonder aanwijsbare oorzaak en bijbelse rechtvaardiging op occulte manier uitgelegd?

Antwoord

Zie voor het antwoord deze url.

Tags in dit artikel:

gamesspelletjes
3 reacties
mortlach
Weet je wat het is? Ik moet altijd denken dat als Satan christenen wil verleiden zonder dat het opvalt, hij dat wel op een manier doet die niet zo ongelooflijk voor de hand ligt. Hahaha, als je een letter vervangt, kom je op mijn naam uit! Mwoehahah! (alleen klopt de nadruk dan niet. Het is cah-TAN, niet CA-tan) Misschien moet er een lijstje komen van getallencombinaties die 'verdacht' zijn. 999 in dit geval, maar kan 66 wel? of 636, of 555? Is dat laatste niet het gironummer voor goede doelen? Verdacht!

Verder begrijp ik het bezwaar van de 7 en de struikrover niet? De 7 is een gevolg van het feit dat je 2 dobbelstenen gooit in dat spel en de 7 de uitkomst is die wiskundig het meeste voorkomt. Als je 4-zijdige dobbelstenen zou gebruiken, zou de struikrover actief worden als je 5 gooit, omdat de meest voorkomende uitkomst van 2d4 nu eenmaal 5 is). De struikrover is zwart omdat dat nu eenmaal een kleur is. Als het je echt dwarszit, vervang je het pionnetje toch met een gele? Dat verandert niets aan het spel verder. En elkaar dwarszitten is gewoon een spelmechanisme. Het is een competitief spel waarbij je elkaar zo nu en dan probeert dwars te zitten. Er zijn tegenwoordig gelukkig ook veel spellen waarbij je moet samenwerken, maar daar is vast ook wel wat occults mee te verzinnen als je echt wilt.

Dat de uitgever ook andere spellen uitgeeft, is nu eenmaal een gevolg van het feit dat je als je geld wilt verdienen, je kunt/moet inspelen op de wensen van je klanten. En bepaalde zaken zijn momenteel nu eenmaal populair. En weet je, je kunt een spel volledig reduceren tot de mechanismen en met kale houten blokjes op een kaal bord spelen, maar geen mens die dat wil. Spellen hebben thema's nodig. Maar goed, dit is eigenlijk het enige bezwaar wat enigszins hout snijdt, alhoewel ik het wel erg ver vind gaan een uitgever te boycotten.

Ik begrijp wel dat het een serieuze zorg is, maar ik heb er moeite mee het serieus te nemen. Op die manier kun je overal wel wat achter zoeken. (en ben je dan niet JUIST in de greep van Satan? Het lijkt erop dat je er de hele dag mee bezig bent)

En dit allemaal terwijl je moet weten dat ik Kolonisten een rotspel vind dat ik weiger te spelen omdat ik de mechanismen niet leuk vind...
sydneylover
Helemaal eens met Mortlach, op 1 punt na: ik vind Kolonisten wél een leuk spel ;-).. juist omdat het naast een dosis geluk ook een heleboel inzicht en handelsgeest met zich meebrengt. En tijdens het spelen komen de ware karakters van volwassen mensen vaak heel goed zichtbaar naar boven!

@vraagsteller: als je graag in complottheorieën gelooft, speel dan Catan niet. Anders: veel plezier met dit spel en wees naast waakzaam ook een beetje nuchter.. Ik kan er met de beste wil van de wereld geen occults in vinden.
mortlach
Haha, ik begrijp ook wel dat anderen het wél leuk vinden. De laatste keer dat ik het speelde, was pak-em-beet 15-20 jaar geleden en de situatie was toen zo dat ik na beurt 2 niets meer kon: niet bouwen, niet uitbreiden, niets. Ik was gewoon ingesloten. En dan is een spelletje van 2 uur heel erg lang en saai. Carcassone is wat dat betreft leuker en beter.