Sommige zullen de dood niet smaken

Ds. C. den Boer / Geen reacties

Vraag

We willen graag uitleg over de volgende teksten: Mattheüs 16: 27,28: “Voorwaar zeg Ik u: Er zijn sommigen van die hier staan, dewelke den dood niet smaken zullen, totdat zij den Zoon des mensen zullen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk.” De tekst ervoor (vers 27): "Want de Zoon des mensen zal komen in de heerlijkheid Zijns Vaders, met Zijn engelen, en alsdan zal Hij een iegelijk vergelden naar zijn doen", gaat toch over de wederkomst? Toch hebben de discipelen dat niet meegemaakt... Alvast bedankt voor de uitleg!

Antwoord

Volgens het tekstverband kondigt Jezus Zijn aanstaand lijden aan en wekt Petrus die dat lijden wil verhinderen op om zichzelf te verloochenen en Hem te volgen, zijn leven te verliezen om het te vinden. Want wat baat het de mens, als hij de hele wereld wint en aan zijn ziel schade lijdt. Of wat zal een mens geven waarmee hij zijn leven kan bevrijden?!

Ieder mens moet zich immers eenmaal verantwoorden voor de rechterstoel van Christus/de Zoon des mensen, als Hij komt in de heerlijkheid van de Vader, met Zijn engelen, om ieder te vergelden naar zijn daden. Er vindt een eindafrekening plaats bij de komst van de Zoon des mensen in Zijn Koninkrijk/ heerlijkheid = Zijn wederkomst (vs. 28b). Vgl. ook Mark.8:35 tot 9:1 en Matth.10:33, 38, 39.

Maar hoe kan hier dan gezegd worden, dat er sommigen zijn van hen die hier staan, die de dood niet zullen proeven, voordat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in Zijn Koninkrijk (in Zijn Koninklijke heerschappij, vs. 28). Mark. 9:1 (een par. tekst) heeft: totdat zij de Zoon des mensen hebben zien komen in kracht. Luk. 9:27 (ook een par tekst) heeft: totdat zij het Koninkrijk Gods hebben gezien.

Er zijn van deze moeilijke tekst de volgende verklaringen gegeven. A. Het gaat hier over de verheerlijking op de berg (17:1vv). Sommige discipelen rondom Jezus zullen daar iets van Jezus’ komende heerlijkheid zien. B. We moeten  denken aan Jezus’ komen in heerlijkheid en de openbaringen daarvan aan Jezus’ discipelen na Zijn opstanding. Zie o.a. Joh. 21:22,23. C. Te denken is aan de machtsopenbaringen van Jezus, beginnend met Pinksteren. D. Jezus ziet hier op de verwoesting van Jeruzalem (Matth.10:23).

NB: Calvijn denkt aan de in B. en C. genoemde verklaringen Zo ook Dr. H. Herman Ridderbos in zijn boek “De komst van het Koninkrijk”  (Kampen 950, blz..425vv)

M.i. moeten we echter gelet op vs. 27 bij het komen van de Zoon des mensen hier uitsluitend denken aan Jezus’ paroesie/wederkomst (anti dr. F. W. Grosheide in “Het heilig Evangelie volgens Mattheüs” in Kommentaar op het NT (Bottenburg serie, 1922) bij deze tekst).

Maar hoe kan Jezus dan zeggen dat sommigen van die hier staan (de schare), de dood niet zullen smaken, totdat zij dat zullen meemaken. In de uitgave van de Griekse tekst van het NT (Nestle-Aland) in de marge wordt verwezen naar Joh. 8:52 (die in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven en sterft niet). Zo vergaat het sommigen: zij zullen door het geloof in Christus het onsterfelijke leven deelachtig zijn en de komst van de Zoon des mensen ten oordeel meemaken. Gezegend is de mens die gelooft in Jezus zijn Zaligmaker tot zijn eeuwig behoud. Voor hem is de dood in principe overwonnen. Hij zal er het vreselijke van (de eeuwige dood) niet proeven. Hij zal met een stille hoop in zijn ziel de grote dag van het oordeel tegemoet mogen gaan.

Ds. C. den Boer (Barneveld)

Lees meer artikelen over:

doodkoninkrijkwederkomst