Gemeenschap met Christus

Ds. C. Harinck / Geen reacties

16-01-2015, 10:16

Vraag

Aan een dominee van Ger. Gem. Als iemand spreekt van gemeenschap met Christus te hebben, dus de liefde van Christus te mogen ervaren zoals in Hooglied, is dat dan al vanaf het uur van de wedergeboorte of heeft dat met opwas te maken? Of kun je echt van Gods verborgen omgang spreken pas wanneer je toeneemt in het geschonken geloof en wanneer je meer zekerheid hebt ontvangen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden. 

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,
 
Hoe kan er gemeenschap zijn tussen Christus in de hemel en de zondaar op aarde? Hier moeten we beducht zijn voor allerlei fantasieën van mensen. Gemeenschap wijst op nabijheid. De Bijbel spreekt over de éénheid tussen Christus en Zijn gemeente als de relatie tussen man en vrouw, herder en schapen, hoofd en lichaam. Deze vereniging komt van Christus’ zijde tot stand door de Heilige Geest en van de zijde van de zondaar door het geloof. Het is een vereniging, die ook wordt ervaren. Dan spreekt de Schrift over gemeenschap. Het is opmerkelijk dat het daarin veel meer gaat over de gemeenschap van de Heilige Geest dan over de gemeenschap met de Vader en de Zoon. Dit komt omdat de Heilige Geest die gemeenschap werkt. Hij doet deze gemeenschap met Christus ervaren onder de prediking, aan de Avondmaalstafel en in het verborgen gebed. Het is de grote verborgenheid van een leven met God.
 
Nu merk ik aan je vraag, dat je dit benadert vanuit een bepaald schema. Je wilt het op een rijtje hebben. Maar zo werkt dit niet. Het hoort bij de kennis van en ontmoeting met Jezus. De gemeenschap met Christus wordt ervaren als de zondaar in de beleving van zijn zondeschuld en boetvaardigheid Jezus ontmoet onder het Woord, onder het Sacrament, al lezend thuis en vooral in de binnenkamer. De liefdesrelatie met Jezus rust op geloofskennis van Christus, maar toch vooral in een ontmoeting en overdenking van Hem, wat Jezus tot onze redding heeft gedaan en en wie Hij voor een arm, verslagen zondaar wil zijn. Je kunt natuurlijk geen gemeenschap van geloof, hoop en liefde met Christus ervaren als je Hem niet kent. Het is echter veel meer verbonden met een leven van gebed, geloof en meditatie dan met gevorderd zijn in geloof en zekerheid.
 
Ds. C. Harinck

Ds. C. Harinck

Ds. C. Harinck

  • Geboortedatum:
    09-04-1933
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Kapelle
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidstappenplan
Geen reacties

Terug in de tijd

Ik vind het erg moeilijk in ons kerkverband. Maar vooral in onze plaatselijke gemeente. Er zijn veel foute gedachten en regels. Er mogen bijvoorbeeld geen dominees (van ons eigen kerkverband!) komen d...
Geen reacties
16-01-2006
Ik heb een aantal vragen over de HSV. Waarom staan in de HSV de teksten niet gewoon onder elkaar net als in de SV? De ene keer staan ze per tekst, de andere keer per twee, soms per drie, soms nog meer...
2 reacties
16-01-2012
Aan de heer F. J. Bijzet. Ik ben een man van 31 jaar en heb nog nooit een relatie gehad. Sinds enige tijd heb ik leuke contacten met een vrouwelijke collega. Maar ik twijfel aan mijn geaardheid. Bijvo...
Geen reacties
16-01-2014
website-ontwikkeling door webdevelopment by Accendis
design website door design website by Mooimerk
hosting website door hosting website by STH Automatisering