Bedekte schuld is geen vergeven schuld

Ds. A.T. Vergunst / 5 reacties

Vraag

Aan ds. A.T. Vergunst. Geachte dominee, vanmorgen luisterde ik een preek via Prekenweb.nl die u gehouden hebt over Galaten 3, de rechtvaardige zal uit zijn geloof leven. De Heere heeft me een aantal jaar geleden willen bepalen bij mijn ongeloof, wat me tot zonde is geworden. Hij wees me de weg in Romeinen 10 en Johannes 14:1: “Gijlieden gelooft in God, gelooft ook in Mij.” Een wonderlijke weg die de Heere met me wilde gaan. Hoewel ik altijd redelijk op 'het paadje' liep, werd ik toch bepaald dat het pad waarop ik wandelde met al mijn godsdienst, het brede pad was. Door genade mocht ik geleid worden op en naar de Weg, Hijzelf. Het wonder voor Maarten Luther werd ook voor mij het wonder. Wat een bevrijding. Wat een ruimte in Psalm 32: “Welzalig is hij wiens zonden vergeven, wiens schuld bedekt is.” Dan nu mijn vraag. Afgelopen zondagavond sprak ik een ouderling van onze gemeente. We hadden zo een gesprek over de geestelijke zaken. Hij vroeg me hoe het pas aan de bediening van het avondmaal was geweest, waar hijzelf nog niet aan deel kon nemen. Hij zei me dat hij niet geheel vreemd was van de Persoon, maar dat het nog toegepast moest worden. Het bloed in de schaal was niet voldoende, het moest aan de dorpel. Ja zei hij, “want bedekte schuld is nog geen vergeven schuld.” Ik heb hem toen beantwoord dat ik dat niet kon vinden in Psalm 32, waar eerst vergeven, daarna bedekking staat. Dat zou onlogisch zijn. We hadden er geen strijd over die avond, en ik kan me ook voorstellen dat iemand bepaalde zaken niet kent, maar hij deed het voorkomen als een waarheid die je moet beleven. Ik werd hierdoor in twijfel gebracht. Is het bij mij te gemakkelijk gegaan? Ik ken geen jaren strijd, weet wel van jaren leiding door de Heere, maar de genezing van mijn blindheid ging al met al in drie maanden. Wellicht kunt u me wat richting en leiding geven op m'n geschrijf. Met een preek die u hield voel ik me weer bemoedigd, na een gesprek als het genoemde vaak weer bestreden.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vriend(in),

De Heere is natuurlijk heel vrij in hoe Hij een ieder leidt. De een zal eerder tot een oplossing komen dan een ander. Er zijn daarin heel veel aspecten die een rol spelen. We moeten ons daarom niet vergelijken met iemands ervaringen die heel waar en heel persoonlijk kunnen zijn, maar we moeten ons toetsen aan het Woord. Herkennen we de kenmerken van het ware leven en het geloof die God in Zijn Woord heeft gegeven.

Zalig worden is zo moeilijk omdat het zo makkelijk is! Deze opmerkelijke woorden van ds. Van Dyke, die bijna honderd jaar geleden in Kalamazoo predikant was, zijn zo waar. Wij maken het moeilijk. Wij worstelen tegen het “door genade alleen zalig worden.” We willen zo graag nog iets betekenen, maar in Gods ogen zijn we niets, evenals onze ervaringen. Ja, dat is altijd een strijd die we niet opgeven, tenzij Gods genade overwint.

Wat een vreugde als jij door het geloof in Gods Woord tot bekering bent gekomen en ook in Christus je zaligheid heb mogen zien. Wat een ruimte is er dan voor ieder. Zonder Gods Geest komt een mens daar nooit.

De vraag die je stelde gaat over een hele bekende uitdrukking die ik persoonlijk nooit gebruik.  Ik blijf liever dicht bij de Schriftuurlijke uitdrukkingen. Dat betekent niet dat de uitdrukking een “bedekte schuld is nog geen vergeven schuld” geen waarde had/heeft, maar dat het niet altijd begrepen wordt is duidelijk uit je vraag. Waar het ten diepste overgaat in deze uitdrukking is de vraag van de verzekering van de vergeving van de zonden.  Een persoon die door God is getrokken uit de geestelijke dood en heeft een betrekking op de Heere Jezus gekregen, worstelt misschien nog met de verzekering van zijn/haar aandeel in het werk van Christus. Dus iemand kan een geloofsbetrekking op het werk en persoon van de Heere Jezus gekregen hebben, maar kan niet Zijn bloed en gerechtigheid toeëigenen. Daar is een grotere mate van geloof voor nodig en dat geloof is het werk en gave van de Heere Jezus die Hij versterkt ook juist door de oefeningen van het geloof. Een ‘hongerend en dorstend geloof’ is dus heel anders dan een ‘etend en omhelzend’ geloof. Naar mate God het geloof versterkt, versterkt Hij ook de geloofsovertuiging dat de Heere Jezus waarlijk voor mij gestorven is.

Inderdaad staat in Ps. 32 het ‘vergeven en bedekt’ zijn in de andere volgorde. Deze tekst heeft niets te maken met deze uitdrukking.  De rijkdom van Ps. 32:1 gaat over het evangelie van Jezus’ offer op het kruis (dat brengt de vergeving van de zondeschuld) maar ook over Jezus’ gehoorzaamheid in het leven (en dat bedekt mij voor Gods aangezicht).  Het woord “zonde bedekt” in het Hebreeuws is zoiets als “mijn zondigheid (crookedness/iniquity) bedekt.” Wat een troost dat Jezus passieve gehoorzaamheid aan het kruis de vergeving van onze zonde mogelijk maakt en dat Zijn actieve gehoorzaamheid mijn blijvende zondigheid voor het aangezicht van de Vader zo bedekt dat Hij geen zonde in mij ziet.

Nog een gedachte over de zin “het bloed is in de schaal maar het moet nog aan de dorpel.” Goed lezend in Exodus 12 lees ik wel dat het bloed aan de dorpel moest worden gedaan door de Israëliet. Het was een geloofsdaad van iedere Israëliet. Hij kan niet zeggen die avond: “Nu heb ik dit bloed in de schaal en nu moet het aan de dorpel van mijn deur worden toegepast.” Als er geen bloed aan die dorpel zat die avond was het vrucht van zijn eigen ongeloof. En dat is nog steeds zo. Als ik voor de Heilige God zonder het bloed aan de ‘deur van mijn huis’ komt, dan kan ik niet terugvallen op “ja, maar het moest worden toegepast.” Laten we bijbels blijven spreken. Ongeloof is een grote zonde.  En hoewel geen mens zonder Gods Geest kan geloven, zal ook geen mens verontschuldig worden omdat hij niet geloven kon.

Het evangelie is dat God alles werkt wat tot onze zaligheid behoort. Dan is er hoop ook voor hem of haar die het maar niet kan of durft te geloven.

Hartelijke groeten,
Pastor A. T. Vergunst,
Waupun USA

Ds. A.T. Vergunst

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Gereformeerde Gemeenten
  • Woon/standplaats:
    Carterton (Nieuw-Zeeland)
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

geloofszekerheidvergeving
5 reacties
balksplinter
"Het bloed in de schaal was niet voldoende, het moest aan de dorpel."
Triest dat mensen met dingen die ze wellicht heel oprecht en integer bedoelen zo onbijbels kunnen spreken en daarmee voor zichzelf de deur tot het heil sluiten. Vanuit Christus blijft die deur open staan. Het gaat niet om de schaal of de dorpel, maar om het bloed, om Christus.
Gelovige_Urker
Zou God van geen ontferming weten? Ook als zijn volk het mis heeft? Ik ben van mening dat Hij weet wat Zijn kinderen bezighoudt, en dat ze heel vaak misgrijpen, en heel vaak de plank misslaan.

Voor een ieder een goede zondag toegewenst!
juni
vragensteller@
wat krijgt u een fijn antwoord.
en dan de uitleg van;
hongerend en dorstend geloof,
is dus heel anders dan
etend en omhelzend geloof.

Naarmate God het geloof versterkt,versterkt Hij ook de geloofsovertuiging etc.

Alles komt van Boven
Die nooit zal laten varen het werk Zijn hand begon.
notnow
Inderdaad, wat een mooi antwoord. Zalig worden is zo moeilijk omdat het zo makkelijk is. Wat een getob in onszelf en wat een ruimte bij Hem!

Los van alle dogmatiek, geloven is een daad van gehoorzaamheid!
Antonia
De term bedekte schuld komt uit de HC zondag 14 vr en antw. 36.