Latrelatie

Ds. H. Korving / Geen reacties

Vraag

Ik ben een vrouw van 60 jaar, gescheiden en sinds acht jaar alleenwonend. Ruim vijf jaar ken ik een man, waar het heel goed mee klikt, maar hij is niet kerkelijk. Gelooft wel in een Almachtige die in zijn ogen alleen ‘liefde’ is. Ik weet dat scheiden niet mag volgens de Bijbel, maar het samenleven was voor mij niet meer vol te houden. In die tijd gebruikte ik veel medicijnen om te kalmeren. De man die ik nu al lange tijd ken, steunt mij in alle opzichten. We praten erg veel, ook over het geloof en hij respecteert mij en laat mij helemaal vrij. Aangezien ik trekken van borderline heb, heb ik veel behoefte aan rust, stabiliteit en structuur. Daarom zie ik het niet zitten om (nog) samen onder één dak te wonen, of te trouwen. Mijn vriend ziet geen problemen in zo'n relatie, maar ik dus wel. Van huis uit heb ik mee gekregen dat een lat-relatie niet mag. Om van seks nog maar niet te spreken, als je niet getrouwd bent. Maar om de rest van mijn leven alleen te blijven, zie ik niet zitten. Ik heb iemand nodig die mij steunt en waarbij ik mijzelf kan zijn.

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Geachte ‘vraagsteller’,

Ik lees in uw verhaal geen vraag. Als u een vraag hebt, hebt u hem zelf al beantwoord: u ziet het niet zitten om de rest van uw leven alleen te blijven. Als ik dan toch een vraag uit uw bericht mag afleiden, is het deze: kan ik zonder tot een huwelijk te komen een serieuze relatie met een man onderhouden. U noemt zelf de seksualiteit erbij.

Als ik een en ander op mij laat inwerken, wil ik het volgende opmerken. Over de gronden voor uw scheiding hoef ik mij niet uit te laten, die zijn mij onbekend. Uw situatie is nu eenmaal zo dat u ten gevolge van de scheiding weer alleen bent. Uw wilt met uw huidige vriend niet samen wonen of trouwen omdat u dat qua persoonlijkheid en psychische draagkracht niet aankunt (mijn interpretatie van uw opmerking over borderliner zijn). U typeert, als ik het goed begrijp, uw huidige relatie als een lat-relatie.

Beste mevrouw, ik kan op uw stukje kort antwoorden. Wilt u zondigen of wilt u bijbels leven? Als u geen bezwaar ziet in een relatie die de Bijbel niet als legitiem erkent (lat-relatie), dan moet u dat maar doen. Als u echter naar de wil van de Heere wilt leven, dan zijn er twee mogelijkheden: 1. U komt tot een huwelijk. 2. U beperkt de relatie met uw vriend tot een ‘normale’ vriendschap.

Ik wens u wijsheid van Boven en de zegen van de Heere voor uw leven.

Met vriendelijke groet,
Ds. H. Korving

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Urk
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Ds. Korving ging in november 2021 met emeritaat.

    Lees ook het artikel dat Refoweb met ds. Korving had n.a.v. zijn boek 'Taal en teken'.

    En kijk/luister:

Tags in dit artikel:

eenzaam