Refo

G. Slurink / 1 reactie

Vraag

Is refo zijn raar? Of ben je dan juist cool?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Een leuke vraag. Ik vroeg me af hoe het komt dat je deze vraag stelt. Is het iets waar je zomaar aan dacht, of komt het misschien doordat iemand iets heeft gezegd?

Toen ik zo ongeveer tussen de 15 en de 25 jaar was droeg ik vaak een beetje aparte kleren, die hoorden bij de muziek die ik toen luisterde en bij de manier van leven die erbij hoorde. Ik vond dat zelf erg cool. Maar andere mensen vonden het maar raar. Bij mij in de stad woonden ook refo's. Ik vond ze maar raar. Maar ik geloof dat ze dat zelf helemaal niet vonden, ze waren er zelfs trots op refo te zijn. Zo heb je allerlei mensen, jongeren en ouderen, die zichzelf 'cool' vinden (soms gebruiken ze er een ander woord voor) en die anderen maar raar vinden. Later heb ik geleerd dat we in heel veel dingen eigenlijk helemaal niet zo verschillend zijn.

Weet je, het gaat bij die dingen alleen maar om wat mensen van elkaar vinden. De één vindt dit en de ander dat. En dat verandert ook telkens weer. Niet echt iets om je druk over te maken.

Het is veel belangrijker wat de Heere Jezus van ons vindt. Vindt Hij mij cool? Of vindt Hij mij maar raar? Hij vindt geen van beide. In de Bijbel lezen we dat Jezus nooit onder de indruk is van hoe iemand zich voordoet. Hij vind niemand cool. Maar Hij vindt ook niemand raar. Hij kijkt daar dwars doorheen. Hij weet wie wij zijn en Hij is gekomen om Zich te ontfermen over ons. In de Bijbel staat dat alle dingen geschapen zijn door Hem en voor Hem. Ook wij. Hij is degene die ons heeft gemaakt en ook degene voor Wie wij gemaakt zijn. Hij wil ons graag bij Zich hebben, voor altijd. Niet omdat Hij ons nodig zou hebben, maar omdat Hij voor ons wil zorgen.

Afgelopen zomer hadden we elf kuikentjes uitgebroed in een broedmachine. We hebben ook een hen die een hele goede moeder is. Toen de eieren uitkwamen hebben we eerst één kuiken bij de moederhen gedaan en daarna nog één. Ze nam ze gelijk onder haar hoede. De volgende dag hebben we er nog drie kuikens bij gedaan en de dag daarna nog drie. De vierde dag hebben we de laatste kuikens erbij gedaan. Ze nam ze allemaal onder haar vleugels en zij hield de kuikens warm. Ze pikte het voer en gaf het hen. Ze beschermende de kuikens tegen de andere kippen als ze te dicht bij kwamen, of tegen onze hond als die een kijkje kwam nemen en tegen andere gevaren. Zo zorgde ze voor haar kuikens. De kuikens waren van verschillende rassen: zwarte, grijze, lichtbruine, donkerbruine, gevlekte en gestreepte kuikens. Sommige met gele poten, andere met zwarte poten en weer andere met grijs-bruine poten. Sommige wat kleiner, andere wat groter. Sommige een beetje schuw, andere juist heel ondernemend. Allemaal waren ze anders. Maar voor de moederhen maakte dat allemaal niet uit. Ze bekommerde zich en zorgde voor alle kuikens.

Zo wil ook de Heere Jezus ons bij Zich verzamelen en voor ons zorgen. Niet omdat we cool zijn en ook niet omdat we raar zijn, dat is niet waar Hij naar kijkt. Maar Hij weet dat wij Hem nodig hebben, ook al beseffen we dat zelf niet altijd zo goed. Hij zegt: kom naar Mij, en Ik zal voor je zorgen. Ik neem de verantwoordelijkheid over voor jou, voor alles wat je hebt gedaan en nog zal doen. Luister naar Mij en ik zal je onderwijzen.

Helaas zijn er heel veel mensen die de Heere Jezus niet willen. Ze hebben Hem niet nodig. Ze denken dat dat niet cool is of dat het maar raar is te zeggen van Hem te zijn. Of ze twijfelen aan Zijn liefde, of deze wel groot genoeg is. Of ze zijn bang dat ze misschien iets tekort zullen komen. Of ze denken dat ze zichzelf eerst aantrekkelijk moeten maken. Of ze wachten op een speciale gebeurtenis. Maar bij de Heere Jezus mogen we komen zoals we zijn. En we kunnen ook niet anders. Hij neemt ons aan zoals we zijn, net zoals die moederhen alle kuikens aannam die bij haar werden gezet. Hij kijkt niet naar cool of raar. Wat Hij van ons vraagt is dat we Hem vertrouwen en Hem volgen. Of je dan refo bent of niet maak niet uit. En als dan sommige mensen je cool vinden en andere mensen je raar vinden maakt dan ook niet zoveel meer uit. Dat is maar voor een tijdje. Maar van de Heere Jezus zijn is voor altijd.

Ik hoop dat dit antwoord je helpt.

Een hartelijke groet
Gerard Slurink

Lees meer artikelen over:

reformatorisch
1 reactie
seaside
Amen! Allen zijn we gelijk. Fijne beantwoording!