Film Interstellar

Ds. J.J. Tigchelaar / 4 reacties

Vraag

Ik ben gelovig opgevoed en heb altijd een sterke band met God en het geloof gevoeld. Nu ben ik onlangs naar de film Interstellar gegaan met vrienden. Ik wist niet wat ik moest verwachten, maar ik moet eigenlijk zeggen dat de film mijn kijk op het leven veranderd heeft. De gebeurtenissen in de film zijn groots, maar logisch. En allemaal wetenschappelijk onderbouwd en zelfs te staven aan de werkelijkheid. Sinds ik de film heb gezien is mijn geloof in God tanende. Ik lees de Bijbel, maar kan die bijzondere verhalen op geen enkele logische manier duiden. De film blijft ondertussen door mijn hoofd spoken. Om dat tegen te gaan sla ik er wetenschappelijke literatuur op na, maar die bevestigt meer en meer de logica van de film en doet gelijktijdig mijn geloof in de Bijbel afbrokkelen. Hoe zorg ik ervoor dat ik niet van mijn geloof val, zonder mijzelf overduidelijk voor te liegen nu mijn ogen eenmaal zijn geopend?

Antwoord

1. Voorop gesteld: Ik heb de genoemde film niet zelf gezien, maar wel een aantal recensies gelezen. Op internet kun je die gemakkelijk vinden.

2. Deze film is er bij vraagsteller kennelijk in geslaagd overtuigend over te komen. Dat was uiteraard ook de bedoeling. Filmmakers zijn geen domme jongens. Ze weten van geld verdienen en van indruk maken.

3. De film speelt duidelijk in op de gevoelens van de kijkers. Dan gaat het om de spanning en de knappe techniek van de ruimtevaart en tegelijk om het onbehagen over de milieubedreiging en de begrijpelijke onzekerheid over de toekomst van wereld en mensheid. Daarbij een vleugje sentimentaliteit en de al dan niet heimelijke behoefte aan identificatie met een heldhaftige, onverschrokken hoofdpersoon.

4. Ik betwijfel ten zeerste aan de wetenschappelijke onderbouwing. Is het inderdaad dat het allemaal wetenschappelijk onderbouwd is, zoals vraagsteller stelt. Dan staat hij tegenover vele anderen. Het is toch bekend dat veel als waar en echt wordt gepresenteerd, wat hoogstens sensationeel, spectaculair en vooral speculatief is. Niet voor niets behoort deze film tot het genre van de science fiction.

5. Maar moet dat het geloof in God ondermijnen? God als Schepper en in Jezus Christus als Vader? De wetenschap kan niet met eigen formules bewijzen dat Hij bestaat, evenmin dat Hij niet bestaat. Afwezigheid van bewijs is geen bewijs van afwezigheid. De wetenschap kan ook niet bewijzen dat hoop en geloof en liefde bestaat. Zij kan hoogstens waarnemen en bewijzen dat er uitingen van zijn als schepper en Vader

6. Stemt het niet tot nadenken dat de wetenschap geen antwoord heeft op de vraag waar de wereld en het universum vandaan komt, wat de toekomst daarvan is en evenzo belangrijk: wat de roeping en de toekomst van de mens en de mensheid is. Dat zijn toch de fundamentele vragen van de filosofie. Speculaties over ontwikkeling en de evolutie laten de oorsprongsvraag liggen. Ook horen we veel van -en zijn we verontrust over- het kwaad in mensen en in de wereld, maar niet hoe dat zo gekomen is. Is het kwade slechts noodlot of toevalligheid en geen schuld?

7. Die grondvragen zijn belangrijker dan speculaties over al dan niet vermeende wetenschappelijke ontdekkingen en toekomstfantasieën. God spreekt in zijn Woord ons aan op onze persoonlijke schuld en op onze verantwoordelijkheid en roeping. Hij geeft in Christus Jezus de weg aan naar het Nieuwe Koninkrijk, dat uit de hemel op de nieuwe aarde zal komen voor allen die op Hem vertrouwen. Daarvoor moeten onze ogen en ons hart geopend worden.

8. Accepteer dat ik in mijn reactie het hele probleem van geloof en wetenschap niet kan oplossen. De wetenschap heeft haar plaats en is zelfs goed. Wanneer ze maar niet de pretentie heeft over alles het laatste woord te hebben. Gelukkig zijn er veel gelovige wetenschappers.

Sterkte op je verdere zoektocht naar de Waarheid.

Ds. J. J. Tigchelaar, Putten

Tags in dit artikel:

filmsongeloofwetenschap
4 reacties
HGK
De vragensteller heeft het waarschijnlijk over de Quantum mechanica. Dit is een bijzonder gebied binnen de wetenschap. Het stelt o.a. dat er 4de dimensies zijn. Dit is ook bewezen en wordt dan ook als feit geaccepteerd binnen de natuurkunde(o.a. door 3hoeksvergelijkingen in de ruimte).
Daarnaast is het bijzonder dat twee quamtum deeltjes op elkaar reageren, terwijl ze kilometers ver van elkaar vandaan zijn. Dat is op een normale manier niet te verklaren. Zie verder (Schrödingers kat)

Hoe bovenstaande dingen worden ingevuld, en wat dan maakt dat 2 deeltjes van verre wel op elkaar reageren, daar kan je verschillende uitleggen over geven, waarvan Interstellar er een van geeft. Maar dat wil totaal niet zeggen dat dat de waarheid is.

Zoals Paulus zegt, onderzoek alles en behoud het goede. Succes met je zoektocht naar de Waarheid.
Sambalbij
Onbegrijpelijk dat iemand die graag wetenschappelijk bewijs wil hebben en dat zelfs onderzoekt, valt voor de inhoud van een Hollywood-film.
John61
Ik ben een liefhebber van SF en heb deze film ook gezien. Het hoofdthema is wel op wetenschappelijke basis uitgewerkt, maar wij weten niet alles en daarom zit deze film ook vol aannames (en die zijn niet wetenschappelijk bewezen). De wetenschap biedt nooit meer dan een momentopname op basis van de kennis en de technieken die op dat moment beschikbaar zijn. Dus is de wetenschap beperkt. Ca. 150 jaar geleden had niemand ooit van dinosuarussen gehoord en was er geen een opgegraven, inmiddels is er een hele wetenschap aan gewijd; de paleontologie. Deze film vond ik amusant en interessant vanwege het visuele gedachtenexperiment. Het heeft echter geen enkele invloed op mijn geloof gehad.
huibertus
Probeer nu eens gewoon het bestaan van bloem en vlinder te doorgronden

daar kom je met wetenschap niet uit hier geldt hoe groot zijn Uw werken

met vr.gr Huibertus