Liefdesverdriet van vriend

C. M. Chr. Rots - de Weger / Geen reacties

Vraag

Mijn vriend ziet het niet meer zitten. Hij denkt dat hij overal in faalt. Hij is heel erg onzeker. Dit komt vooral omdat hij eerder getrouwd is geweest. Hij kwam er achter dat zijn vrouw vreemd ging. Dat was een enorme schok voor hem. Hij vraagt zich af of hij iets fout heeft gedaan en sindsdien vraagt hij zich dat af bij van alles en nog wat. Regelmatig zegt hij nu dat hij dingen niet kan, dat hij een slechte vriend is, dat hij het niet ziet zitten, ect. Hij wil geen hulp, maar ook niet zo verder leven. Ik ben wel bang dat hij in staat is zichzelf iets aan te doen, zo wanhopig is hij soms. Ik hou heel veel van hem, maar ik kan hier niet tegen. Ik heb hem wel eens gezegd dat als hij geen hulp zou zoeken, ik het zou doen, maar dat is er nooit van gekomen. Ik weet niet wat ik wel kan doen. Het is zo moeilijk. Hoe kan ik hem helpen?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Liefdesverdriet is een heel serieus verdriet. Het komt aan jezelf, aan je integriteit, je identiteit. Dat lijkt bij je vriend ook zo te zijn.

Verdriet na echtbreuk gaat waarschijnlijk nog wel een stapje dieper dan een uitgemaakte verkering, waarbij we het hebben over liefdesverdriet. Wellicht is samen lezen van het onlangs verschenen aardige boekje met de titel “‘t Is uit” een eyeopener voor je vriend en voor jou. Dat boekje gaat weliswaar over verkering, maar het herkennen van gevoelens is al een eerste stap naar érkennen dat verdrietig zijn mag! Het is ook een soort van rouwproces, dat tijd nodig heeft. En misschien ook wel húlp van buitenaf.

Wanneer je vriend blijft weigeren om hulp te zoeken of te aanvaarden, is het aan jou om jouw grens aan te geven  (tot hier toe wil ik met je mee gaan op je levensweg) in plaats van hem slachtoffer te laten zijn en blijven. Want uit zichzelf gaat het nooit goed komen. De tijd heelt niet alle wonden, als die door schuldgevoelens opengehouden worden!

Dit allemaal is niet gemakkelijk, maar op deze manier doorgaan is voor jullie beide géén optie. Dat heb je goed gezien!

Ik wens je van harte sterkte,
Marijke Rots

Tags in dit artikel:

doodechtscheidingliefdesverdriet