Geloof: voorwaarde of middel

Ds. C.J. Barth / 1 reactie

Vraag

Is geloof een voorwaarde of het middel voor de eeuwige heerlijkheid die bij Jezus te krijgen is? Ik dacht altijd een voorwaarde, n.a.v. Joh. 3:16, maar nu hoorde ik laatst dat het alleen het middel was. Ik begrijp dat niet. Kan iemand mij dat uitleggen?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het antwoord op deze vraag hangt nogal af van wat je precies verstaat onder de woorden ‘oorzaak’ en ‘middel’. Het zal duidelijk zijn dat het geloof niet een ‘verdienende oorzaak’ is van het de zaligheid. Want wij worden juist uit genade zalig door het geloof (Efeze 2:8). De prijs voor onze zaligheid is betaald door Jezus Christus. Ook is het geloof niet een ‘bewerkende oorzaak’ van de zaligheid, want de zaligheid is bewerkt door Christus.

Je zou het geloof wel op een andere manier oorzaak van de zaligheid kunnen noemen, namelijk dat het geloof instrument of middel is waardoor wij deel krijgen aan de zaligheid die Christus voor ons verworven heeft.

Het heeft dus weinig zin te zeggen dat het geloof niet de voorwaarde maar wel het middel is tot de zaligheid. Je kunt ook met beide woorden hetzelfde bedoelen. Bovendien verzandt zulke discussie gemakkelijk in een zinloos redeneren, of een veroordelend twisten over woorden.

Johannes 3:16 is zo diep en eenvoudig tegelijkertijd: God heeft de wereld zo liefgehad -Hij heeft Zijn Zoon gegeven, het kostbaarste geschenk dat ooit aan deze wereld gedaan is.- Opdat een ieder die in Hem gelooft, dus van harte vertrouwt op Jezus Christus, Niet verloren gaat, maar eeuwig leven heeft. Dat is toch duidelijk genoeg!

Ds. C. J. Barth

Ds. C.J. Barth

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Langbroek
  • Status:
    Inactief

Tags in dit artikel:

geloofvoorwaarde
1 reactie
dkw
Als er voorwaarden zouden zijn om tot Jezus te mogen komen zou geen mens zalig worden!
Zonder voorwaarde, onvoorwaardelijk tot Hem gaan!