Behoud van gehandicapten

Ds. R. W. van Mourik / 2 reacties

Vraag

Ik ben werkzaam in de zorg voor mensen met een meervoudige beperking. Afgelopen weken zijn er twee cliënten van mij overleden. Deze twee cliënten hadden beide christelijke ouders. Ik geloof dat die cliënten door het geloof van hun ouders behouden zijn. Nu raak ik aan het denken, ik heb ook cliënten die geen christelijke ouders hebben. Ik bid zelf wel voor hen. Zijn er in de Bijbel aanwijzingen te vinden of mensen die geen eigen keuze kunnen maken, behouden kunnen worden door het gebed van een ander? Ik kan wel verhalen bedenken van mensen die bij Jezus gebracht worden door familie/vrienden, maar in die verhalen vraagt Jezus altijd aan de mensen zelf wat ze van Hem willen. Ik snap wel dat wij niet kunnen oordelen en dat wij niet voor een ander kunnen weten of ze behouden zijn. Toch ben ik hier wel mee bezig. Ik houd van mijn cliënten en zou graag bijbelse aanwijzingen krijgen voor mijn vraag.

Antwoord

Allereerst moeten we zeggen dat niemand door het gebed van een ander behouden wordt. Natuurlijk mogen we voor anderen, ook voor onze cliënten, bidden, maar het behoud hangt daar niet vanaf. Het behoud ligt alleen in het volbrachte werk van Christus. Daarnaast kun je ook niet zeggen dat christelijke ouders de grond zijn voor het behoud van hun meervoudig gehandicapte kinderen. Natuurlijk is het belangrijk om zulke ouders te hebben, maar het behoud ligt alleen in de vastheid van de beloften van Gods verbond. Daar hebben die ouders vertrouwen in. Daarom is het belangrijk om in het gebed kinderen en cliënten op te dragen aan God Die in Christus een barmhartig God is en een God Die Zijn beloften waarmaakt. Dan mogen we er vertrouwen in hebben dat de Heere juist zulke meervoudig gehandicapten in genade wil aanzien. Zij die vaak niet in staat zijn om zelf een keus voor de Heere te maken, mogen een God in de hemel hebben Die in Zijn grondeloze barmhartigheid een keus voor hen maakt. Wie het zo in Gods hand legt, ontvangt rust dat het bij de Heere goed ligt. Dan hoeven wij niet te oordelen of de één wel behouden is en de ander niet, maar dan geven we het over aan Hem Die rechtvaardig oordeelt. En rechtvaardig betekent hier: Hij Die het opneemt voor de zwakken.

Ds. R. W. van Mourik, Elburg

Tags in dit artikel:

handicapwilsonbekwamen
2 reacties
John61
Prachtig en liefdevol antwoord van ds. van Mourik en helemaal in de lijn van onze Heere Jezus: "Laat de kinderen tot mij komen".
Daniel
Inderdaad een mooi, liefdevol antwoord. Alles wat God geschapen heeft, reflecteert als een plas water Zijn glorie. Maar de mens is gemaakt naar Zijn evenbeeld. Wij zijn als spiegels. Door ons kan de glorie van God zichtbaar worden. Wij zijn de kroon op Zijn schepping.