Engelstalige programma's kijken

ir. Raymond H. Warnaar / 6 reacties

Vraag

Aan iemand van de Gereformeerde Gemeenten. Ik doe een Engelse cursus op Oxfordniveau en daarvoor is het handig dat men Engelstalige programma's kijkt, zoals het BBC (World)News. Is dit bijbels te verantwoorden, aangezien er in onze kringen principieel niet wordt televisie gekeken.

Antwoord

Beste vragensteller,

Het medium 'televisie' is niet het kwaad, maar datgene wat erop gepresenteerd wordt en hoe dat door mijn hart ontvangen wordt. Daarom zijn er wereldwijd christenen met en zonder televisie, die wel of niet bepaalde programma's bekijken. Gods Woord en het geweten zullen daar -als het goed is- de principiële maatstaf vormen!

Ik heb zo snel geen statistieken bij de hand, maar hoewel veel mensen uit 'onze kringen' geen televisie bezitten, vermoed ik wel dat in veel gezinnen via refdag.nl, nos.nl, npo.nl (kort geleden heette dit nog: uitzendinggemist.nl) of via andere nieuwssites digitaal kennis wordt genomen van de laatste nieuwsberichten en nieuwsuitzendingen. Over het algemeen zijn er geen grote wezenlijke verschillen tussen zulke nieuwsprogramma's en BBC (World)News.

Mag ik ook een wedervraag stellen? Waarom doe je een cursus Engels op Oxfordniveau? Ik hoop dat je deze cursus volgt om (nog beter) God te kunnen en te mogen dienen. Dan wens ik je er heel veel succes mee!

Met vriendelijke groet,
Raymond Warnaar

Tags in dit artikel:

engelstv
6 reacties
Sterretje
Opzich prima antwoord, alleen een vreemde laatste alinea. Het is mij niet heel duidelijk hoe je met een cursus Engels God nog beter kan en mag dienen en verder vraag ik mij af of dat altijd het directe doel moet zijn.
Lijkt me niet.
rhwarnaar
Dag Sterretje. Waarom de laatste alinea toegevoegd? Omdat we vaak bezig zijn om ons gewone leven te scheiden van het (geestelijke) leven met God. Paulus zegt juist: 'Of u dus eet of drinkt of iets anders doet, doe alles tot eer van God.' (1 Korinthe 10:31). Mooie duidelijke tekst he? Laten we proberen om zo ons leven in te vullen!
Sterretje
Daar ben ik het zeker mee eens. Vraag me alleen af of dit ook bij zo'n moet worden betrokken. De vraag moet dan, voor mijn gevoel, koste wat kost vergeestelijkt worden door een bevindelijk sausje erover te gooien.
Catherine
Vraagsteller vermeldt de reden om deze cursus te doen niet, misschien is het wel verplicht gesteld door zijn werkgever. Of wil hij in Engeland gaan wonen.
Wat rhwarnaar zegt is natuurlijk waar, maar we moeten nu eenmaal van alles leren om het leven door te kunnen. Dat is voor de één: hoe strijk ik de was, voor de ander: hoe leer ik op een juiste manier Engels te spreken.
En op veel reformatorische scholen, w.o. die van onze kinderen, hangt tegenwoordig een LEDscherm in de klas hoor.
Joa_r
Ik vind het niet meer relevant om in deze tijd te twijfelen aan het gebruik van een televisie. Je bepaald immers zelf wat je bekijkt, en wat je niet bekijkt. Engelstalige programma's kun je gewoon kijken. Mijn mening is dat je in principe alles kunt bekijken zolang je het zelf kunt verantwoorden tegenover de Heer.
moedervan2
Wij hebben tv en ik moet zeggen dat het een hele kunst in om verantwoord te kijken. Wat kun je wel en niet zien? Soms wordt er zelfs in verantwoorde programma's ineens gevloekt. Ook blijf je snel kijken naar iets wat echt niet verantwoord is. Maar aan de andere kant zou ik bepaalde programma's niet willen missen en heb ik al heel wat geleerd tijdens het tv-kijken. Ook tijdens heftige wereldgebeurtenissen ben ik altijd blij dat ik m heb.
Daarnaast zijn er ook veel goede programma's. Ja... er zit veel entertainmentwaarde bij maar als je een hele avond tijdschriften leest of romans (met een christelijk tintje) zit je jezelf ook te entertainen. Ik zie daar niet gelijk een probleem in, als de tv maar geen grote plaats in ons leven inneemt... ik bedoel dat God vergeten wordt. Maar goed datzelfde probleem zie ik ook in internet.

Bbcworld lijkt me vrij onschuldig aangezien het een nieuwszender is. Nieuws op tv is vaak eenzijdig maar om je engels bij te schaven lijkt het me een prima middel.

De vraag van de dominee komt inderdaad wat vreemd over, maar hij zal het vast goed bedoelen. :)