Gezelligheid op leeftijd

N. J. van Dooijeweert-Van der Slikke / 2 reacties

Vraag

Ik ben een weduwe en heb kennis gemaakt met een man tijdens de vakantie. We zijn erg blij met elkaar. Hij is tien jaar alleen en ik vijf jaar. Gezien onze leeftijd gaan wij niet trouwen, maar wij willen wel samen slapen. Sommige mensen vinden dat op onze leeftijd geen punt. Zelf heb ik het er moeilijk mee omdat anderen daar moeite mee hebben. Hoe ernstig is het als wij op deze leeftijd nog wat gezelligheid zoeken?

Antwoord

Beste vraagstelster,

Het is erg fijn om na vijf jaar alleen geweest te zijn, een man gevonden te hebben waarmee u erg blij bent en hij met u. Er is geen enkele moeilijkheid om samen wat gezelligheid te hebben. Samen koffie drinken, samen een dagje uitgaan... er zijn veel manieren om samen te genieten.

Maar u wilt samen gaan wonen en samen slapen en niet trouwen. Als u als man en vrouw bij elkaar wilt slapen, moet u gaan trouwen! Gezien onze leeftijd... schrijft u. De leeftijd is niet bepalend, maar wat de Heere van ons vraagt. Wat mensen zeggen is absoluut onbelangrijk, we moeten de weg van de Heere gaan. U bent beiden christen, dan weet u toch wat de Heere van u vraagt? Hoe kunt u een zegen ontvangen? Wat toch wel heel belangrijk is, zeker bij het ouder worden. Het Heilig Avondmaal, daar kunt u niet aan deelnemen als u samen woont.

U zelf hebt er moeite mee, niet omdat u beiden de Naam van de Heere daar mee te kort doet, maar omdat anderen daar moeite mee hebben. Verwaarloos toch het Woord van de Heere niet. Lieve mevrouw,  ga samen de weg die de Heere van ons vraagt. Blijf anders ieder in eigen huis wonen en doe wat dingen samen.

Mag ik u een mooi verhaal vertellen? Ik kom regelmatig in België bij een heel oud echtpaar. Ze waren beiden al lang alleen. Kregen kennis aan elkaar, dronken een kopje koffie samen, bezochten soms een museum en ontmoeten elkaar in de gemeente en op Bijbelstudie. Ze besloten te trouwen, verlangden naar meer gezelligheid, beiden waren 75 jaar. Op het stadhuis, waar ze samen heen gingen, zeiden de mensen: "Dat u nog gaat trouwen, op uw leeftijd. Ongetrouwd samen leven, levert u ook financieel heel wat op." Waarop hij heel open en eerlijk zei: "Wij moeten trouwen." Verbaasde ogen staarden de bruid en bruidegom aan... moeten trouwen? "Ja", zei hij, "wij zijn christenen en christenen willen met Christus leven en Christus  volgen." Ze zijn nu al meer dan elf jaar samen gelukkig getrouwd. Ik denk dat u zelf weet wat u  moet doen...

Van harte Gods zegen toe gewenst,
Mw. N. J. van Dooijeweert-van der Slikke

2 reacties
Catherine
Lieve mevrouw van Dooijeweert, wat bent u toch wijs! Ik wil u graag bedanken voor uw nuchtere, maar wijze antwoorden altijd.
wk156
Trouwen hoeft geen groot feest te zijn. Alleen met je getuigen naar het gemeentehuis en een kerkdienst in je normale zondagse kleding is genoeg toch?