Doopformulier: of gij niet belooft

Ds. R.H. Kieskamp / Geen reacties

Vraag

Als er kinderen gedoopt worden dan stelt het formulier de vragen aan de ouders “of gij niet belooft”, in plaats van “of gij belooft”. Vanwaar deze formulering?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Het antwoord op de vraag is een taalkundige kwestie, dat samenhangt met vroeger taalgebruik. Het betekent uiteraard: “Belooft U”, zoals de herziene vertaling ook heeft weergegeven.

Met vriendelijke groet,
Ds. R. H. Kieskamp

Ds. R.H. Kieskamp

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    PKN (Hervormd)
  • Woon/standplaats:
    Lienden
  • Status:
    Inactief
  • Bijzonderheden:

    Dominee Kieskamp is op 29 april 2021 overleden.

Tags in dit artikel:

doopformulier