Zelfhandhaving en zelfverloochening

Jan Tollenaar / Geen reacties

Vraag

Wat zegt de Bijbel over zorgen voor jezelf, over rust nemen en over je eigen grenzen respecteren? Dus: niet over je eigen grenzen gaan, maar ook niet anderen over jouw grenzen laten gaan. Assertief zijn dus. Ik las een artikel over topsporters. Deze mensen gaan vaak over al hun natuurlijk grenzen, puur om de hoogste prijs te behalen. Soms moet je over je grenzen heen gaan (in noodsituaties), maar als het niet nodig is, wil God toch gewoon dat we naar ons lichaam luisteren en rust nemen op zijn tijd? Ik hoorde pas een hele goede uitspraak: God heeft ons pijn gegeven als een signaal dat er iets mis is en dat we dus rust moeten gaan nemen, of er op gaan letten wat er mis kan zijn. God wil toch dat wij ons lichaam liefhebben? Hij heeft het zelf gemaakt, dus Hij wil toch dat wij er goed voor zorgen? En Hij wil dat wij onze geest liefhebben, dus dat wij grenzen stellen en dat we onszelf liefhebben. Egoïsme noem ik geen liefhebben van jezelf. Egoïsme maakt jezelf kil en liefdeloos en uiteindelijk niet gelukkig en het houdt je van God vandaan.

Antwoord

Beste vragensteller,

Met betrekking tot je vragen over assertiviteit zou ik je willen vragen om deze vraag en antwoord door te lezen, beantwoord door ds. A. van Vuuren.

God heeft ons lichaam naar Zijn beeld geschapen en het is wonderbaarlijk hoe ons lichaam zich aanpast, herstelt en ontwikkeld. En ja, het mechanisme van pijn zit erg mooi in elkaar en waarschuwt ons ervoor wanneer er iets mis is. Dit is echter wel fysiek. Wanneer je je pols breekt doet dit pijn, je krijgt gips en je moet rustig aan doen met je pols. Maar hoe zit dat psychisch? Hierbij is het lastiger om je grenzen te vinden en aan te geven. Vaak is het te laat als je bemerkt dat je teveel van jezelf hebt gevraagd. Denk hierbij aan mensen met een burn-out/depressie. Belangrijk hierbij is je eigen grens ontdekken, verantwoording (leren) nemen voor je lichaam en geest.

Wat kan helpen om goed voor jezelf te zorgen in deze is zelfafbakening. In de contextuele hulpverlening wordt dit veelal gebruikt als hulpbron om je identiteit te ontwikkelen cq. te versterken. Mocht je vraag hierop gericht zijn wil ik je vragen wat meer specifieke vragen met betrekking tot jezelf te mailen.

In de reacties, via de link, noemt iemand het boek: “waarom moet ik altijd helpen?” van N. van der Voet. Ik vind dit een goede tip. Van der Voet zet in dit boek zelfhandhaving en zelfverloochening tegenover elkaar of, zoals ik het ook wel eens verwoordt, in plaats van tegenover elkaar, hand in hand. Assertiviteit is gezond, zeggen de professionals, zelfverloochening is een opdracht zegt de Bijbel. Welnu als een mens zich op een assertieve manier verloochent, is hij gehoorzaam aan de Schrift én gezond bezig (Van der Voet). In het boek wordt dit vervolgens verder toegelicht.

Ik ben van mening dat wanneer je in harmonie met jezelf, je omgeving en God leeft Hij je rust zal geven.

Jan Tollenaar