Ergernis over kerkenraad

Ds. J.J. van Holten / 7 reacties

Vraag

Ik ben het niet eens met de lijn van de kerkenraad. Er gebeuren veel zaken in de gemeente waar ik op bijbelse gronden niet achter sta. Is het te verantwoorden dat ik daarom geen kerkbalans meer betaal? En het aan doelen geef waar ik meer achter sta? Ik erger me ook ontzettend aan de dominante en autoritaire rol die de dominee in onze gemeente heeft. Hoe verander je dat, zodat de kerkenraad en gemeente meer democratisch worden? Ieder buigt z'n knieën voor de predikant, zodat hij alles mag bepalen en beslissen. Ik erger me hier gruwelijk aan. Maar door dat ergeren verandert er nog niets!

Antwoord

Een lastige zaak die je me voorlegt in je vraag. Ik ken je niet. Ik ken de context niet en het kerkgenootschap waartoe je behoort ook niet. Dat maakt het voor mij moeilijk een bevredigend antwoord te geven.

Om met het laatste van je vraag te beginnen. Ergernis is iets wat in de Bijbel wordt afgewezen. Ook Jezus doet dat. Ergernis geven is zonde en ergernis nemen aan iets kan heel snel terugslaan op je zelf, zodat je verzuurd en verbitterd je plaats inneemt in de gemeente. Pas dus op met ergernis en krop dat zeker niet op.

Probeer hierin en Bijbelse weg te gaan en dat is altijd het de weg van het gesprek (Matth. 18). Als je vindt dat de predikant te veel macht heeft of zijn invloed verkeerd gebruikt. En als je vindt dat de kerkenraad verkeerd beleid voert en de predikant alles laat bepalen, dan zal je toch echt in gesprek moeten gaan. Ik denk niet dat dat in de situatie die je schetst echt gemakkelijk is maar dat is de enige weg.

Uiteindelijk gaat het in de gemeente van Jezus Christus om de autoriteit van het Woord van Christus en nooit om het gezag van mensen (zie de Ned. Geloofsbelijdenis). Je spreekt over bijbelse gronden waarop je bezwaar is gebaseerd. Dat mag je met de Bijbel in de hand dan ook bespreekbaar maken.

Of het te verantwoorden is geen geld meer aan Kerkbalans te geven moet je echt zelf uitmaken. Daar kan ik je niet in adviseren. We zijn met elkaar geroepen de Kerk in stand te houden en de bijbelse weg te gaan. Daar maakt het geven van je gaven voor Gods aangezicht onderdeel van uit. Ik zou aan geld een ondergeschikte rol toekennen in deze kwestie. Eerst het gesprek en het zuiveren van de verhoudingen en dan komt voor wel- of niet geven vanzelf een oplossing.

Ik hoop dat ik je hiermee wat verder heb geholpen.

Vriendelijke groet,
Ds. J. J. van Holten, Bergambacht

Lees meer artikelen over:

ergerniskerkenraad
7 reacties
rups89
He vraagsteller!

Ik snap je eigenlijk wel een beetje :-). Maar met ergeren aan de dominee kom je zelf ook niet echt veel verder, daar heb je uiteindelijk alleen maar jezelf mee. (ook al snap ik je ergenis wel :-))
Als jij vindt dat jouw dominee een dominante en autoritaire rol speelt in je gemeente, mag je dit gewoon simpelweg afkeuren.
Een dominee is niets meer of minder dan een gemeentelid. En het is echt niet de bedoeling dat wij dominees op een standbeeld gaan plaatsen of gaan verafgoden. Dat wil God absoluut niet.
We zijn als christenen gelijk aan elkaar.
Of je nou dominee bent of een 'simpel' gemeentelid, voor God maakt het niet uit.
Het staat zelfs in de Bijbel: (Johannes 10; 7-13): Noch zult gij meesters genoemd worden, want Een is uw meester, namelijk Christus.
Het voordeel van een dominee is natuurlijk wel dat hij heel veel van zijn tijd kan besteden aan het bestuderen van de Bijbel en daarom meer uitleg kan geven daarover.
'Normale' gemeenteleden hebben normaal gesproken hun werk overdag en hebben dus minder tijd om de Bijbel te bestuderen.
Ik zou me niet schuldig voelen over het feit dat je je ergert, maar voor je eigen belang is het toch beter denk ik, dat je je niet meer gaat ergeren aan die dominee, maar gewoon in je hart denkt: hij is autoritair en dominant, en dat is niet goed, dus daar trek ik me gewoon niets meer van aan :-)
Laat die dominee niet meer jouw leven verknallen door je aan hem te ergeren :-)
rups89
En wat je ook zegt: door dat ergeren verandert er niets. Nee dat klopt :-)
Maar je kunt ook moeilijk verwachten dat de dominee gaat veranderen. Dat gebeurt misschien wel nooit (of misschien wel, dat zou gaaf zijn). Maar als hij niet verandert kun je je hele leven wel blijven ergeren...
Laat het gewoon los en richt je alleen op Jezus. Hij is uiteindelijk degene die alle autoriteit heeft over ALLES (ook over alle dominees!)!
En 1 ding kun je niet van Jezus zeggen: Hij is niet dominant of autoritair.
Dus als een dominee dominant en autoritair is, zal hij toch eerst nog heel veel moeten leren van Jezus. Jezus is een gentleman, hij nodigt je uit, maar hij dwingt je niet.
Hij was zachtmoedig en nederig van hart en Hij is gekomen om ons te dienen, da's volgens mij toch echt het tegenovergestelde van dominant zijn en autoritair :-)
Gr!
Samanthi
@rups89
Dat klopt niet helemaal
Jezus sprak als machthebbende dat is zeker met autoriteit
Hij was heel boos op de discipelen toen ze de kinderen tegen wilde houden.
hij gooide alle kraampjes van de wisselaars om

Dat is ook een kant van onze Heere Jezus
Samanthi
Vragensteller/ster

Ik snap je helemaal er zijn boeken over geschreven vanuit de evangelische en vanuit de reformatorische hoek. ik weet niet hoe ze heten, maar ze zijn een een jaar of 5 geleden bijna gelijkertijd uit gekomen. misschien kun je daar eens op google.

Met gezag omgaan is moeilijk en wordt snel macht, je ziet dit op scholen, in gezinnen in verenigingen en ook in de kerken.

Maar wij hebben een machtig wapen het gebed!
sydneylover
Beste vraagsteller:

Een dominee is een gewoon mens met een bijzonder ambt. Helaas wordt dit in onze kringen vaak door elkaar gehaald waardoor een dominee als bijzonder mens wordt gezien. En dat is onjuist.
Niet zelden worden dominees en soms ook ambtsdragers door de gemeente op een voetstuk geplaatst. Als je dan als persoon al een wat dominant karakter hebt (waar op zich niets mis mee hoeft te zijn), dan kan dit gemakkelijk doorslaan in een autoritaire houding waarbij de dominee of ambtsdrager het signaal uitzendt geen tegenspraak te dulden (want dat is geheid de achilleshiel van een té dominant persoon).

Als dit in jouw gemeente een patroon is, dan is er volgens mij helaas op korte termijn weinig aan te doen. Maar het is jouw eigen keuze hoe je je daarbij opstelt! En ergernis is daarbij niet de meest productieve variant. Wellicht helpt het je om in ieder geval in voorkomende situaties jouw mening te geven en ook waar jij last van hebt.
Dat kan die ander dan misschien niet zo prettig vinden, eerlijk is het wel.
rups89
Daar heb je wel gelijk in Samanthi :-). Ik belichtte alleen maar even 1 kant van Jezus, maar zoals jij ook zegt: Hij heeft ook een andere kant. Gelukkig maar, anders zou hij een doetje zijn.
Maar met die kraampjes omvergooien stond Hij gewoon in Zijn recht en was Hij niet perse dominant ofzo.
En ik denk dat het ook belangrijk is om te beseffen: Jezus heeft autoriteit over ons, wij als mensen hebben dat niet over elkaar.
Maar als Jezus autoritair is, is Hij het altijd op de goede manier.
Nou ja, ik hoop dat je het nog een beetje kunt volgen wat ik hier schrijf...
Ik weet het zelf soms ook niet zo goed allemaal...:-)
Samanthi
@rups89
helemaal waar