Vriendin met laag zelfbeeld

C. M. Chr. Rots - de Weger / 2 reacties

Vraag

Mijn vriendin heeft een heel bedenkelijk laag zelfbeeld. Hoe ik haar ook bemoedig of iets positiefs zeg, zij gelooft het niet en komt met tegenwerpingen. Hoe kan ik hier het beste mee omgaan? Behandeling vind zij niet nodig en door die onzekerheid denkt zij dat zij als vriendin ook telkens ongeschikt is. En dan wil ze het uitmaken vanwege haar onkunde. Hier word ik ook weer onzeker van. Heeft u advies?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vraagsteller,

Kort en krachtig: doorgaan op de ingeslagen weg!

Erkenning, bevestiging en waardering zijn levensbehoeften, eigenlijk ook voor ons allemaal. Mocht het echt extreem zijn of worden, dan is hulpverlening op zijn plaats. Dán is de vraag naar de oorzaak van een laag zelfbeeld aan de orde. Maar zolang u zich niet onzeker laat maken en haar respecteert en bevestigt in wie zij is -voor u is- kan dat iets heel moois uitwerken. Een mogelijk goed hulpmiddel is het boek over de vijf talen van de liefde dat Gary Chapman geschreven heeft.

Alle goeds toegewenst,
Marijke Rots

C. M. Chr. Rots - de Weger

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Christelijk Gereformeerd
  • Woon/standplaats:
    Aalten
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Marijke leverde op 25-05-2017 haar 1000ste antwoord in de vragenrubriek af. Lees hier het jubileuminterview.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

minderwaardigheidscomplexzelfbeeld
2 reacties
AHHK76
Wat lastig voor jou dat ze zo negatief denkt en doet... Ik ben het met het antwoord eens dat je haar positief mag bevestigen.... Maar het kan zijn dat je dit een bodemloze put is en je dat dus levenslang moet blijven doen. Het is de vraag of je dat kunt en wilt.
Dus ik vraag me af of je daar eindeloos mee door moet gaan?! Misschien komt er een dag dat je een keer de keus aan haar laat: als zij negatief blijft denken en daarvoor geen hulp aanvaardt... Dan heeft ze misschien wel gelijk dat ze niet geschikt is voor een relatie/voor jou en dan kun je zeggen dat je haar loslaat?! Het kan zijn dat ze dan gaat zien dat ze wel een keus heeft..?! Een keus om anders te gaan denken en praten. Soms blijven mensen levenslang in een soort slachtofferrol zitten. Dat is heel vermoeiend voor de persoon zelf en zijn omgeving. Dat lijkt me geen goede basis voor een huwelijk...
Een andere mogelijkheid is dat je verteld wat haar houding met jou(w gevoel) doet en dat je er grenzen aan gaat stellen. Dat je zegt dat je dit of dat niet meer wilt horen...
Je kunt er ook voor kiezen hulp te zoeken voor jezelf voor jouw onzekerheid en hoe je met haar om kunt gaan. Misschien wil ze dan na een poosje met je mee.
Sterkte en wijsheid toegewenst!
leene
@AHHK. Hmm dat is wel heel hard van stapel lopen. Ik ben het op zich met je eens dat dit uiteindelijk zo kan lopen. Maar het kan zeker nog ten positieve veranderen. Nu ga je er vanuit dan het dramatisch gaat verlopen. Ik dacht zelf ook altijd.. men vind mij niet leuk en gelijk hebben ze want ik ben ook niet leuk. Ik kan je vertellen dat is dodelijk voor je eigen ontwikkeling maar ik ben enorm gegroeid in zelfvertrouwen. Het is wel zo dat ik van de ergste onzekerheid en laag zelfbeeld af was voordat ik mijn man ontmoette. Voor mij is het goed geweest om langer alleen te zijn. Ik zou de vraagsteller willen aanraden om aan te geven wat dit gedrag bij hem doet. Maar wel de positieve kanten blijven benadrukken en vriendin blijven bevestigen.