Verschillen in huidskleur

Ds. G.A. van den Brink / 10 reacties

Vraag

N.a.v. de torenbouw van Babel. Hoe zijn de verschillen in huidskleur etc. ontstaan? Bij de torenbouw van Babel gaat het alleen over andere talen, maar niet over uiterlijk, waardoor ik er dus vanuit ga dat iedereen toen nog gelijk was. Dus wanneer zijn de (om het even plat te zeggen) verschillende rassen ontstaan?

ADVERTORIAL

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

In Egypte is het steeds lastiger om rond te komen. Voedselprijzen rijzen de pan uit. U kunt het verschil maken door een voedselpakket voor een gezin van Egyptische christenen te kopen, die wij uitdelen ter plaatse. Heel praktisch willen we hiermee handen en voeten geven aan de opdracht van God om de armen te voeden.

Doet u mee?

Geeft u Egyptische christenen een Pasen om nooit te vergeten?

Antwoord

Beste vragensteller,

De verschillen in huidskleur gaan terug op relatief kleine genetische variaties die ervoor zorgen dat er meer of minder melanine wordt aangemaakt. Als groepen mensen gescheiden van elkaar leven, kunnen deze kenmerken zich ontwikkelen tot een donkerder huid of een lichtere huid. Het is genetisch zeer wel mogelijk dat deze verschillen zich in de loop van enkele duizenden jaren hebben ontwikkeld.

Met vriendelijke groet,
Ds. G. A. van den Brink

Ds. G.A. van den Brink

  • Geboortedatum:
  • Kerkelijke gezindte:
    Hersteld Hervormd
  • Woon/standplaats:
    Apeldoorn
  • Status:
    Actief
  • Bijzonderheden:

    Emeritus-predikant. Sinds september 2020 als wetenschappelijk medewerker verbonden aan de TUA.

    Bekijk ook:

Tags in dit artikel:

huidskleurtoren van Babel
10 reacties
Lord_Mcgold
De verschillen in huidskleur zijn een goed voorbeeld van micro-evolutie. Mensen (maar ook dieren) zijn in staat zich aan te passen aan een omgeving die veranderd. Bijvoorbeeld bij meer zonlicht (bijv. in Afrika) zijn mensen meer melanine gaan produceren t.o.v. de mensen in minder zonnige delen van de wereld (bijv. noord-europa).
mortlach
Het is alleen wel wat optimistisch gedacht dat dat dusdanig snel zou gaan. Er wonen al behoorlijk lang blanke mensen in Afrika maar die zijn nog steeds blank. en vice versa. Als je in, zeg, 500-1000 jaar geen enkel verschil ziet, is het wat vergezocht om te stellen dat je in 2000 jaar totaal van huidskleur kan veranderen.

Als kleine technische toevoeging, het woord 'ras' wordt hier niet goed gebruikt. Er is maar 1 ras mensen, namelijk de mens, en biologisch gezien is iemand uit Afrika van hetzelfde ras als iemand uit Azië of Zuid-Amerika.
Omega
Ken je klassiekers @Mortlach Deze vrouw heeft er slechts een paar jaar over gedaan: http://www.bnr.nl/nieuws/200534-1205/tanorexia-moeder-laat-kind-verbranden
mortlach
Ach, hoe kon ik dat vergeten. Je hebt helemaal gelijk hoor, Omega. En als je dat gelooft, heb ik een brug voor je te koop staan.
Omega
Jij zou het nog niet geloven als je morgen zwart wakker wordt ;-)
mortlach
Het is natuurlijk wel bijna Sinterklaas...
Omega
Die valt onder de nietverkleurende uitzonderingen. Wonderlijke zaak. Ziet weinig zonlicht blijkbaar.
mortlach
Vreemd dat de Bijbel niets zegt over mensen die rond begin december op wonderlijke wijze ineens van licht naar donker gaan, om na 5 december weer terug te veranderen.
Omega
Dan lees je niet goed. Mensen gaan op wonderlijke wijze van donker naar licht (Ef. 5:8). En het is zelfs niet eens aan tijd gebonden.
mortlach
Wist je die uit je hoofd of heb je stiekem een concordantie gebruikt?